« Späť

Ateizmus, postrach kresťanov?

Ateizmus, postrach kresťanov?
Po nedávnej diskusii na blogu Štefana Patrika Kováča, ktorý tiež nezabudol vymazať aj môj koment... o tom neskôr, som nadobudol dojem, že čosi tu nie je dobré. Prečo máme, my kresťania, taký obrovský strach z ľudí, ktorí neveria? Prečo? Pretože, tí čo neveria, nám pokladajú otázky, ktoré si samy bojíme klásť. Isteže, núka sa argument, že ten kto pevne verí, vie odpovede a odpovede, ktoré nevie, necháva na prozreteľnosť božiu. Súhlasím, do istej miery. Nesúhlasím už ale s postojom, ktorý prezentujeme na svoju obranu. Ak tak činíme ako činíme, zo strachu z inej odpovede alebo uhľa pohľadu, odsudzujeme sa tak na úroveň tých ľudí, ktorí neveria v nič. Odpovedáme podráždene, plamenými slovami, plných ilustrácií pekla a trestov, ktoré hrozia bolesťou a zatratením, tých, ktorí odmietli Boha. Tu nám mnohím uniká závažná vec. Veríme, že Boh je všemohúci, vševedúci, vie čo príde a nič sa nestane bez jeho vedomia. Na druhej strane už nie sme schopní chápať tú pluralitu iného postoja. Ale prečo? Veď Boh nie je slepý, dal ľudom slobodnú vôľu, prečo by ju ľudom dával, keby s ju niečím podmieňoval? Snáď len tým aby ľudia konali dobro a lásku, pretože láska je princíp boží. Keď človek, ktorý neverí ( slovo ateista radšej nepoužijem, nakoľko ho Štefan Patrik, už patrične dehonestoval), ide cestou lásky a dobra, prečo by mal byť zatratený? Veď Boh pozná jeho úmysly, vedel že bude mať problém prijať vieru ale necháva mu slobodu v konaní a myslení, a miluje ho rovnako tak ako nás kresťanov. Prečo by Boh dopustil aby vznikli mnohé kultúry a etniká, keby mal len jeden presne daný plán ako si to predstavuje? Pretože pestrosť a variabilnosť je Bohu vlastná, stačí sa pozrieť na vesmír. Budú snáď eskimáci zatratení, za to že nepočuli o Kristovi? Budú snáď Indovia zatratení, že nepočuli o Kristovi? Ak áno, prečo by Boh stvoril Indov, eskimákov a pod, každého inej rasy, inej zeme, kultúry. Takému Bohu by nerozumel nikto. To čo málokto vie chápať je fakt, že Boh je láska a dobro, áno, nebola to ľahká cesta, starý zákon o tom hovorí, ale preto prišiel Ježiš Kristus ako nositeľ novej zmluvy medzi človekom a Bohom a zavŕšil boží zámer. Príklad Krstov je príklad Boží, vari Kristus neprijal Máriu Magdalénu, ženu ľahších mravov? Mohol sa od nej odvrátiť ale neurobil to. Ukázal, lásku a súcit i odpustenie. A Márii, nebolo viac treba, sama nasledovala Krista, nie preto, že by ju Ježiš násilím ťahal po svojej ceste. Neopakujme chyby, ktoré sa stali za čias kolonializmu a inkvizície. Nechajme ľudí samých nájsť cestu. Jediné čo môžeme je ukázať túto cestu a pomôcť na nej. Nie však násilím, vyhrážkami, peklom a podobne. Toto Ježiš nehlásal. Nerobme z ateizmu čosi pekelné a satanistické. Nesnažme sa vnucovať svoj názor na úkor iných. Nám sa dostalo daru spoznať Ježiša a božiu lásku, jediné čo musíme je sa o ňu podeliť. Nie však s tým, že nebudeme počúvať druhých, mazať ich názory, ohánať sa peklom. Toto všetko tu už bolo a cirkev je rada že má takú dôveru, akú má. Hlavným zmyslom by mala byť cesta lásky a pokojného dialógu... to že som kresťan, nezmanená že mám patent na pravdu, že viem všetko a len to čo poviem ja, je správne. Nie, aj my kresťania sa máme čo učiť, samy od seba i od iných ľudí, ktorí konajú dobro hoci dar viery im nebol daný.. Zamyslite sa nad tým priatelia.
Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
Odoslané 5.3.2013 18:51.
Myslím si, že pri každom rozhovore s neveriacim človekom sa veľmi rýchlo ukáže rozdiel medzi pokorou a pýchou... a ja len súhlasím, Vincent. Na mnohé "debaty," ktoré som tu čítala, by som ako neveriaca (a tou som bola ešte v 18tich) neskočila ani náhodou a boli by mi odporné, lebo by som cítila, že zhadzujú ešte aj moju základnú inteligenciu. Myslím, že človek, ktorý ešte nepoznal vieru, si len potvrdí svoju mienku na základe týchto pokusov o argumentáciu, kedy mu len budeme opakovať, že sa mýli, ale neponúkneme žiadnu protihodnotu. Teológia ľuďom život nezmení. Autorita a Božia moc, Jeho dotyk určite. Ale to chce odvážnych veriach, ktorí budú od Boha očakávať nadprirodzené riešenia emoticon.
Odoslané 6.3.2013 8:14.
Vincent, krásne si to vystihol, úplne s tebou súhlasím. Nie je dobré niekoho nútiť do niečoho, čo chcem ja a presviedčať ho, že len ja mám pravdu. veď Boh nám naozaj dal všetkým slobodnú vôľu, aby sme sa sami rozhodli a aj tí akože neveriaci, sú veriaci v niečo, napr. veria, že pre ich dobro sa musia dodržiavať cestné zákony...narozdiel od nás, pretože my veríme niekomu. Oni možno o Bohu nepočuli a ak počuli, neprišli na to, že všetko je od neho. Chce to čas, lásku a trpezlivosť.
Odoslané 6.3.2013 10:27.
Vincent, súhlasím s prezentovaným postojom, ale nasledovnú vetu: "Keď človek, ktorý neverí ... ide cestou lásky a dobra, prečo by mal byť zatratený?" (a z nej vyplývajúce úvahy) treba upresniť: "Veď Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život. Lebo Boh neposlal Syna na svet, aby svet odsúdil, ale aby sa skrze neho svet spasil. Kto v neho verí, nie je súdený. Ale kto neverí, už je odsúdený, pretože neuveril v meno Jednorodeného Božieho Syna." (Jn 3,16).
A toto je aj cesta pre Mareka - predbežne deklaruje (textami na MK) odmietanie tejto jedinej cesty spásy (Sk 4,12). Myslím, že nám dostatočne ukázal, že potrebuje hlavne našu modlitbu o svetlo Ducha Svätého, ktoré ho privedie k osobnému stretnutiu s Ježišom Kristom (ktorý mu dá odpoveď na všetky jeho otázky).
Odoslané 6.3.2013 13:34.
Isteže, písmo o tomto hovorí, treba však aj chápať v akom kontexte boli tieto slová myslené a v rámci akého obdobia a hlavne komu boli určené. Je v tom istá polemika, ale povedzme si úprimne, keby tieto slová platili excatne, Boh by jednoducho nemal dôvod pripúštať existenciu iných náboženstiev, iných postojov. Proste by vytvoril len podmienku, kde by bol známy len on a otázka by bola, či verí človek alebo nie. Ako mi vysvetliš tento problém, prečo podľa Teba Boh pripustil aby svojho času existovali Indiáni v Amerike so svojou vierou, ktorá bola tiež monoteistická, a dopustil by ich neľudské konvertovanie, tak ako ho poznáme z histórie?

Nám sa dostalo daru spoznať Krista, Boha a jeho lásku. Vieme a uvedomujeme si to, ale to neznamená myslím zatratenie iných ľudí, len preto že Boha nepoznajú. Poznajú ale v inej forme, tak ako sa im Boh chcel predstaviť, a ked aj nechcel, tak do toho nezasahuje. Pretože je tu tá sloboda o ktorú tu ide. Boh vie čo robí.

-Kto v neho verí, nie je súdený. Ale kto neverí, už je odsúdený, pretože neuveril v meno Jednorodeného Božieho Syna." (Jn 3,16).
Aj dnes medzi kresťanmi poznáme ľudí, ktorí trvdia, že veria ale veria málo alebo popravde vôbec. o čom vypovedajú ich skutky, neziloval by som túto vetu striktne len na tých ktorí Boha nepoznajú. Aj ľudia, ktorí poznali Ježiša, počuli o jeho zázrakoch verili, a keď ho videli bezmocného pred Pilátom a na kríži, ich viera zmizla. Dokonca boli takí, čo si samy priali jeho smrť.

Boh ponúka dar viery každému s láskou, nevynucuje si ju, jeho postoj však môže byť iný, keď pozerá na ľudí, ktorí v neho veria len vtedy keď sa im to hodí.
Odoslané 6.3.2013 16:59 ako reakcia na Peter Václavik.
Sú paradoxy, ktoré nevysvetlíme, pretože Boh môže byť prísny, taký už bol ale môže byť aj láskavý, taký aký je dnes. Ježiš hriechy sveta vykúpil na kríži, tie čo sa stali, stávajú sa a aj tie čo sa ešte len stanú.... Toto je memento Božej lásky voči všetkým ľudom bez rozdielu. Ak je hriechom naplnenie Božieho prísľubu slobody výberu a konania neveriť, hoci mu Boh ťúto možnosť dal, preto máme rozum.. potom Boh návadza na hriech, a to nemá zmysel. Skúškou viery je život samotný, taký aký si ho dokážeme spraviť. Necchem trvdiť čo je sorávne a čo nie, že je správne neveriť alebo veriť.. opakujem dar viery je dar, ktorý nie každý môže a chce prijať, ale to neznamená že je to cesta do zatratenia..
Odoslané 6.3.2013 17:07 ako reakcia na Vincent Urban.
Vincent, ďakujem za podrobnú reakciu. Zaujali ma dve tvrdenia z Tvojich komentárov: "Ako mi vysvetliš tento problém, prečo podľa Teba Boh pripustil aby svojho času existovali Indiáni v Amerike so svojou vierou ..." a "Ak je hriechom naplnenie Božieho prísľubu slobody výberu a konania neveriť, hoci mu Boh ťúto možnosť dal, preto máme rozum ..." Súhlasím, že Boh dal človekovi možnosť výberu: dobra a zla a rešpektuje to. Ale nesmieš zabúdať, že každý výber má svoje dôsledky - lebo Boh je aj spravodlivý. Veď to isté platí aj v spoločnosti: máš možnosť aj kradnúť, zabíjať a pod., ale za to je trest podľa zákona (ľudský - ak niekoho chytia a usvedčia), ale aj Boží (kde už neplatí, že len "ak niekoho chytia"),
Existenciu mnohých náboženstiev v minulosti i dnes a aj rôznych postojov ľudí k Bohu pre mňa veľmi jasne vysvetľuje apoštol Pavol:
"Boží hnev z neba sa zjavuje proti každej bezbožnosti a neprávosti ľudí, ktorí neprávosťou prekážajú pravde. Je im predsa zjavné, čo možno o Bohu vedieť; Boh im to zjavil. Veď to, čo je v ňom neviditeľné - jeho večnú moc a božstvo -, možno od stvorenia sveta rozumom poznávať zo stvorených vecí; takže nemajú výhovorky. Hoci Boha poznali, neoslavovali ho ako Boha, ani mu nevzdávali vďaky; ale stratili sa vo svojich myšlienkach a ich nerozumné srdce sa zatemnilo. Hovorili, že sú múdri, a stali sa hlupákmi. Slávu nesmrteľného Boha zamenili za podoby zobrazujúce smrteľného človeka, vtáky, štvornožce a plazy. Preto ich Boh vydal nečistote podľa žiadostí ich srdca; a tak hanobili svoje vlastné telá tí, čo Božiu pravdu zamenili za lož, uctievali stvorenia a slúžili radšej im ako Stvoriteľovi, ktorý je zvelebený naveky. Amen." (Rim 1,18-25)
Požehnaný deň!
Odoslané 8.3.2013 10:24 ako reakcia na Vincent Urban.