Istý kňaz, ktorý pôsobí v známej medzinárodnej svätyni, mi vyrozprával tento zážitok.
Stalo sa mu, že k nemu do spodelnice prišiel vzdelaný lekár s tým, že, hoci je rozvedený a znovuzosobášený, môže sa vyspovedať a pristupovať k svätému prijímaniu, lebo to vraj tak ustanovil pápež František.
Keďže sa jedná o veľmi inteligentného a vzdelaného kňaza (na jeho spovedelnici je napísané, že sa tam možno spovedať po taliansky, po francúzsky, po anglicky a po nemecky ), nenechal sa zastrašiť a tomu mužovi povedal:
“Preštudujte si apoštolskú exhortáciu Amoris Laetitia. Ak tam nájdete pasáž, podľa ktorej môžte pristupovať k svätému prijímaniu, prídete ku mne, ukážete mi to a ja Vám dám rozhrešenie.”
Po niekoľkých mesiacoch sa ten muž vrátil k nemu do spovedelnice a priznal, že v apoštolské exhortácii nenašiel slová podľa, ktorých by mohol pristupovať k svätému prijímaniu, a, že sa necíti byť pripravený nato, aby prijal Ježiša v Eucharistii.
Ten muž naďalej chodí na spoveď k tomu kňazovi, bez rozhrešenia, a prakticky sa ním necháva duchovne viesť.
Myslím si, že práve toto má pápež František na mysli.
Je veľa tých, ktorí by po dobre urobenom rozlišovaní mohli obsiahnuť prehlásenie nulity sobáša zo strany cirkevného súdu, keďže nebol platne uzavretý (zvyčajne je to pre nezrelosť snúbencov).
Mohli by platne uzavrieť manželstvo, v ktorom už roky štastne žijú a majú deti. Avšak podľa cirkevných byrokratov sa jedná o cudzoložstvo.
Viackrát som si vypočul slová pápeža Františka (v taliansko origináli) na túto tému.
On má na mysli: rozlišovanie.
Pomôcť tým ľuďom, ktorí sa nachádzajú v takýchto situáciách s rozlišovaním povolania.
Doteraz sa to riešilo tak, že sme tých úbohých katolíkov vyháňali z kostolov, od spovedelníc...
a...priznajme si to: my, dobrí kresťania katolíci, sme nimi radi pohŕdali.