Blog

« Späť

Moja dilema - Mariánska úcta

O mariánskej úcte, o Slovákoch, o zabudnutí na Krista

Zdravím vás, priatelia.

Veľmi ma trápi jedna vec. Narovinu - mariánska úcta, teda úcta k Panne Márií.

Pýtam sa, kde je tá správna miera. Podľa mňa odpoveďou je, že miera je potiaľ, kým si Máriu nectím viac ako Krista. Teraz nechcem zatracovať modlitbu posvätného ruženca ani nič iné. Len v poslednej dobe si uvedomujem, ako veľmi sa neustále zasväcujeme Panne Márií, ale prečo nie priamo Kristovi? Lebo Máriin hlas vraj pridá k tomu nášmu?

Počul som názor, s ktorým sa stotožňujem: "Pred modlitbou ´Otče náš´sa modlíme, ´Boh nám dal moc stať sa Božími deťmi, a nimi aj sme´. Ďalej máme autoritu v Kristovom Mene - ´O čo budete prosiť v mojom Mene od Nebeského Otca, dostanete to´ (samozrejme, ak je to v súlade s Otcovou vôľou)." Pýtam sa, ´Načo Mária?´ ´Je hriechom nemať silnú mariánsku úctu?´ Neviem, do akej miery je tento názor správny, preto to sem píšem, a dúfam, že vyvolám diskusiu, do ktorej by sa mohli zapojiť aj kňazi.

Panna Mária a úcta k nej určite nie je na škodu, je len výhrou pre nás ako veriacich. Veď ja sám sa v aute modlievam ruženec pokiaľ je to možné. Je mi jasné, že tá modlitba je skôr tak odriekaná, ale príde mi správne aspoň takto obetovať ten čas Bohu, keď už s Ním priamo nerozvíjam v vzťah v modlitbe.

Čo však je veľmi zavádzajúce je "cez Máriu k Ježišovi" (ak chcete aj po latinsky známe motto otca biskupa Galisa ´per Mariam ad Jesum´). Je to zavádzajúce, ak si neuvedomíme, že akú úlohu v tomto zohráva Panna Mária. Je LEN prostredníčkou. To znamená, že ak je nám ťažké osloviť priamo Krista, alebo Otca (čo si myslím, že je príznakom nejakého vnútorného problému), požiadame o pomoc Máriu. Ale cez Máriu máme kráčať k Ježišovi. No ruku na srdce a priznajme si, koľko z nás ostáva pri Márií. Položme si otázku, s kým máme vďaka týmto modlitbám viac rozvinutý vzťah - s Máriou alebo s Ježišom, na ktorého Mária stále poukazuje. Dovolím si dať jeden hyperbolický príklad starej panej, ktorá má v spálni "Mariánsky kútik" s polmetrovou sochou Panny Márie no Ježiš je "len" na 12cm obrázku. Denne odmodlí X ružencov a verte mi, keď sa modlím s ňou - nestihnem sa nadýchnuť.

Boli sa u nás modliť pobožnosť s obrazom Svätej rodiny - spev, ruženec, zasvätenie sa Panne Márií a Ježiš sa spomenie len v Zdravase a niekde nakoniec. Pýtam sa, prečo?

Tetušky sa pred omšou tiež modlia ruženec a na záver sa recitujú, aby Panna Mária prijala ich modlitby a na záver požehnanie od Márie a Ježiša - "...so svojím milým synom, požehnaj nás Panna Mária. Amen." -> prečo sa nemodlíme k Ježišovi, aby aj na príhovor Bohorodičky nás požehnal Nebeský Otec? Veď na Meno Ježiš sa má zohnúť každé koleno na nebi, na Zemi i v podsvetí.

Milí priatelia, chcem vás poprosiť, aby ste sa modlili k Otcovi, aby ste sa s Ním zhovárali, lebo len ak je modlitba rozhovorom s Pánom, tak môžeme/môžete budovať nejaký vzťah. A Otec sa teší, keď máme záujem budovať s Ním vzťah. Navyše si myslím, že ak On zbadá, že máme tento záujem, keď my urobíme jeden krok, On urobí aspoň tri. Veď je náš Otec.

Ešte raz prizvukujem - neuberám hodnote iných modlitieb, ale nech vám Otec dá milosť spoznať, ktorý spôsob a ktorá modlitba je investíciou do vášho spoločného otcovsko-synovského/dcérskeho vzťahu, alebo je to len odriekaním nejakých Cirkvou schválených slov. A ešte povzbudenie do modlitby vlastnými slovami - modlitba "Otče náš" nie len modlitbou Pána, ale je to aj Ježišov odkaz nám, ako má naša modlitba vyzerať:

Chvála: ´Otče náš, ktorý si na nebesiach, posväť sa Meno Tvoje. Príď kráľovstvo Tvoje, buď vôľa Tvoja, ako v nebi, tak i na Zemi.

Prosba: Chlieb náš každodenný daj nám dnes.

Spytovanie svedomia, zriekanie, odprosenie: A odpusť nám naše viny, ako i my odpúšťame svojím vinníkom, a neuveď nás do pokušenia, ale zbav nás zlého. AMEN

P.S.: Nebojte, ja tiež nie som dokonalý. Viem, ako sa mám modliť, no nie vždy to zvládam. Navyše moja modlitba nie je pravidelná, a môj spovedník mi hovorí - kto má problém v modlitbe, má problém vo všetkom. Tak vás prosím o modlitbu a ja vyprosujem pre vás požehnanie od nebeského Otca (Num 6, 22-27).

 

Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
Verím, že toto osvetlí Vašu cestu s Máriou za Ježišom http://www.kbs.sk/?cid=1117289354 Požehnaný deň!
Odoslané 2.1.2012 9:07.
Odporúčam ísť na návštevu do Medžugorii a pochopíš prečo až tak panna Mária. Kto nám vyprosí milosti ak nie ona.
Odoslané 2.1.2012 12:05.
Jarmila Semanová
A predsa je tu riziko prehnanej mariánskej úcty. Veď sú známe viaceré mariánske hnutia, ktoré sa už celkom odtrhli od Cirkvi - napr. v Poľsku.
Odoslané 2.1.2012 18:34 ako reakcia na Marián Dávid.
Jarmila Semanová
Až po napísaní predchádzajúceho komentára mi došlo, že slovné spojenie : prehnaná úcta - nie je celkom OK. Úcta je alebo nie je. Pokuľhávať môžu spôsoby, ktorými ľudia sa snažia ju vyjadrovať.
Odoslané 2.1.2012 19:56 ako reakcia na Jarmila Semanová.
ďakujem za cenné rady. +
Odoslané 2.1.2012 20:38.
No musím povedať, že vyzeráme ako keby sme mali mentalitu takých Božích detí, ktoré nejdu za Otcom, ale prídu za maminou, aby prosíkala u Otca, nech nám niečo dá. V konečnom dôsledku dochádza k tomu, že vzťah máme viac s maminou ako s Otcom, ba dokonca si dovolím tvrdiť, že vzťah s Otcom sa ani nebuduje, keďže prosíme cez sprostredkovateľa.
Odoslané 3.1.2012 8:22.
tomáš skúsil si prečítať traktát o pravej úcte k panne Márii na ktorý sa odvolával Ján Pavol II.? ...cestou ktorou ideš ty som si prešla aj ja. ...nechápala som že by Boh dovolil, aby jeho Pápež si len tak pre nič za nič dal do erbu M... za tým musí niečo byť... ja som pátrala. vieš Karol Wojtyla veľmi skoro prišiel o mamu... nemal s ňou nejaký vzťah, ktorý by mohol determinovať jeho "naivný" vzťah k Panne Márii. Naopak, jeho vzťah bol vzťahom zrelého muža k žene, ktorá dala svetu Slovo svojou odovzdanosťou do Božej vôle.
A tak som pátrala, kým som nenarazila na Grigniona...a nestačilo mi len O pravej úcte...chcela som prečítať všetko čo napísal .... ..
Dobré by bolo prečítať si celú Máriu Valtortu, všetkých 10 zväzkov... hoci len ako beletriu...Katarínu Emerichovú....
Mária je v prvom rade poslušnou dcérou nebeského otca,
Matkou Syna a nevestou Ducha Svätého.
Ona má živý vzťah so svätou trojicou.
S kým mám živý vzťah ja?
Ak to chceš úplne triviálne, nie je jednoduchšie ísť za jednou sekretárkou ako otravovať troch riaditeľov? Ak tá jedna lepšie ako ty predloží tvoju žiadosť? a hlavne pozná nálady svojich šéfov a vie kedy je ktorý z nich najprístupnejší? na súhlas s tvojou žiadosťou, (?) ak je oprávnená.

Do neba nič nečisté nemôže.
Ale Mária je čistá, jej ruky sú nepoškvrnené a predkladajú dary čisté. Kdežto naše ruky sú špinavé, a dar by sme mohli od rúk zašpiniť, preto poprosíme niekoho, čistého, aby posunul našu prosbu na správne miesta. s plnou dôverou.

...samozrejme že moje prirovnanie je čisto účelové a zďaleka nevystihuje o čo ide, ale aspoň trošku nám zrozumiteľnými obrazmi ukazuje na PROBLÉM.


Ak zabrúsiš do Sirachovcovej knihy skús sa začítať do druhej kapitoly, zhodou okolnosti som ju dnes mala v rukách o vzťahu otca a matky a detí. možno práve tam nájdeš odpoveď priamo od Otca.
Odoslané 3.1.2012 14:59 ako reakcia na tomáš nemec.
Otka, ďakujem za reakciu.
1)V Sir 2, 1-22 sa nenachádza nič také, o čom hovoríte, alebo som čítal zle?

Som rád, že ste triviálne nazvali Máriu sekretárkou, pretože mám pocit, že do takejto pozície je postavená, a jej postavenie voči Bohu je asi také. Je síce Matkou Krista, ale svojou prirodzenosťou Ho nijako neprevyšuje. Dokonca aj ona sama to potvrdzuje.

Povedzte mi teda, podľa Vás, ako mám rozvíjať vzťah s mojim Otcom, ak k Nemu neprídem priamo? (Teda vychádzam z toho, že v prítomnosti sprostredkovateľa vzťah s určitosťou nevybudujem).
Odoslané 3.1.2012 22:17 ako reakcia na Otília Ferenčíková.
Ešte mi tak rezonovalo večer Vaše slovo o nečistom dare. Toto skúste trochu viac rozviesť, pretože takto to vyznieva, ako keby moja modlitba bola vždy nečistá, a preto nemôže ísť k Otcovi. Ale Ježiš v evanjeliu hovorí, že sa máme modliť práve k Otcovi. Však prví kresťania ani nechyrovali o Nebeskej Matke a pozrite, snáď Otec odsúdil ich modlitbu ako nečistú? Sám apoštol Pavol sa označuje za posledného z hriešnikov a predsa sa v pokore dokázal postaviť pred Otca v modlitbe. A poslal ho preč, lebo "vysiela" do neba nečistú modlitbu? Alebo mu snáď povedal, počuj, tu je Panna Mária, ktorú si poznal, je Matkou môjho Syna a má takú moc, že očistí tvoje nečisté modlitby, lebo ináč ku mne nesmú.
Navyše mám pocit, že ak predpokladáte maximálnu čistotu modlitby, tak ste práve zahatali ťažkým hriešnikom túžiacim sa obrátiť cestu k Otcovi, pretože oni sú nečistí. No pozor, je zas vec, že ich modlitba môže a aj je čistá, keď sa z úprimného srdca chcú zmeniť a kajať (zmeniť svoje zmýšľanie).
Ale ak považujete za nečistú sebeckú modlitbu, tak ako ináč sa ju mám naučiť zbaviť sebectva, pokiaľ nemám milosť od Otca? Či kým sa ju nenaučím zbavovať svojich túžob a prosieb, ktoré sú netušiac sebecké, tak ich budem predkladať Márií, ona odfiltruje tie sebecké prosby a potom len tie nesebecké preloží Otcovi. No v takom prípade sa nenaučím sám prehodnocovať svoje prosby a túžby, keď to robí Mária za mňa.
Ďalej, Kristus hovorí - nik nepríde k Otcovi, iba cezo Mňa. Je snáď napísané, "obíďte ma, lebo nemôžete vedieť akú máme s Otcom náladu, tak choďte cez Máriu?"
Boh aj Cirkev predstavuje Máriu ako dokonalý vzor odovzdanosti a poslušnosti Bohu, obraz čistoty pre ženy i mužov. Ani Boh ani Cirkev nestavia Máriu do pozície medzičlena vo vzťahu človeka a Boha. Cez Máriu máme prísť kam? NO K JEŽIŠOVI a cez Ježiša k Otcovi.
Keď si ešte trochu pripomenieme slová Písma, Kristus tam hovorí: "„Veru, veru hovorím vám: Ak budete o nieco prosit Otca v mojom mene, dá vám to" (Jn 16:23)." Nehovorí, aby sme išli cez Máriu. Mária mám byť POMOCOU, nie medzičlenom alebo sprostredkovateľom. Teda ochráni ma, podprie ma, atď, ale urobí to na MOJEJ CESTE k BOHU.
Odoslané 4.1.2012 9:42 ako reakcia na Otília Ferenčíková.
Ruženec je mariánska modlitba, ale kristocentrická. V slovenčine máme zadefinované, že pri pokojnej výpovedi sa dáva jadro výpovede – to najdôležitejšie na koniec. O čom hovorí koniec Zdravasu? Že je požehnaný plod Máriinho života, Ježiš. Neviem, či Ti však môže pomôcť akékoľvek slovo o nej, človek musí nájsť odpovede a utvrdenie v srdci. Nepozeraj sa na vzťah ostatných k Panne Márii, hľadaj svoju cestu. Povedz Bohu o Tvojom postoji a pros Ho, nech Ťa naučí pristupovať k Márii a milovať ju tak, ako ju miluje On. Myslím si, že podstatou „mariánskej úcty“ je (by mal byť) vzťah, vzťah s Máriou ako s nebeskou Matkou. A na vzťah s mamou nepotrebuješ dôvody, túžiš po ňom preň samotný. A možno budeš prekvapený, ako Ťa Mária vezme hlbšie do Božieho srdca... Buď otvorený a daj Bohu slobodu premeniť Tvoj pohľad, nech sa môžeš pozerať na Máriu Jeho očami. Nuž, to vlastne potrebuje každý jeden z nás. Z celého srdca Ti (nám) to žehnám!
Odoslané 4.1.2012 13:41.
Uznávam, že Panna Mária zohráva veľkú úlohu v týchto posledných časov, ale isté je jej uctievanie rozdeľuje kresťanov.
To prirovnanie nepovažujem za šťastné, ale ináč si Otka cením u teba úsmev, zmysel pre humor.
Odoslané 4.1.2012 22:10 ako reakcia na Otília Ferenčíková.
Tu máš odkaz na jedno moje videjko ktoré som upravil z anglického a dal na youtube. Možno v niečom pomôže http://www.youtube.com/watch?v=8YmfEhE0I0U
Odoslané 5.1.2012 0:15.
Jarmila Semanová
Tomáš,

výstižne si pomenoval podstatu dilemy mnohých katolíkov :

O mariánskej úcte, o Slovákoch, o zabudnutí na Krista


Lebo ak uctievajme Pannu Máriu, ak ju vyznávame ako Matku, Pomocnicu a Orodovnicu, ak sa k nej utiekame ako k novej Eve, pretože nám porodila nový Život, ak ju ospevujeme ako Nevestu Ducha Svätého - a popri tom by sme zabudli na samotného Vzkrieseného Ježiša, na plod Máriinho lona, na Syna Otca, ktorý kvôli nám prišiel, dal sa pribiť z lásky k nám a bol vzkriesený - myslím, že samotná Panna Mária z toho nemá radosť ...

Tomáš, veľmi dobre Ti rozumiem, ... vnímam to tak, že je to miere.

Všetko, čo sa tu napísalo o mariánskej úcte - aj od Mirka, je pekné, teologicky podložené a zaiste aj pravdivé. Pozrime sa však na mieru jej praktizovania.

Áno, sme deťmi Nebeského Otca. A máme aj Mamku, ktorá sa teší, ak sa stávame Ježišovými priateľmi.

Ktorá pozemská mama nemá radosť z toho, keď jej dieťa dospieva? Keď sa vzmáha v múdrosti a chce skúšať vlastné krídla? Veď to nie je o tom, či to dospievajúce dieťa ju miluje! Ak sa už nedrží stále iba jej sukne, ak celý svoj voľný čas netrávi iba pri nej v kuchyni - to neznamená, že ju prestalo milovať.

Ktorej mame neplanie srdce vďačnosťou, ak jej dieťa otvára dvere k ockovi do dielne, ak ide s ním na prechádzku, ak trávia otec so synom spoločný čas???

Ak sa nám postupne aj Ježiš stáva Priateľom, či vtedy Panna Mária nie je šťastná? Veď práve preto dala Bohu ona svoje fiat.


Áno, do Božieho kráľovstva sa vchádza s dôverou dieťaťa. Ale zároveň aj so sv. Pavlom máme dospievať vo viere, stávať sa mužnými a zanechávať detské spôsoby - iba túlenia sa k drahej Mamke. Tak ako rastieme vo vnútornej slobode, tak s ňou rastie predsa aj naša úcta a láska k Mamke - spolu s vďačnosťou k Nej - ale zároveň viac času trávime s Ježišom a s Nebeským Otcom.
Odoslané 5.1.2012 9:37 ako reakcia na tomáš nemec.
Ahoj, tvuj post uz je docela stary. Zajimalo by me, jestli jsi udelal nejaky pokrok... a jakym smerem. emoticon jedine co bych chtela napsat k Tvemu clanku je toto: Nenapsala bych to lip a zrovna ted to vnimam uplne stejne. Co me v tom utvrzuje je tohle Jezisovo slovo:

"V onen den budete prosit v mém jménu a neříkám vám, že já budu prosit Otce za vás;
vždyť Otec sám vás miluje, protože vy milujete mne a uvěřili jste, že jsem vyšel od Boha" (Jan 16,26-27)

Ježíš nám říká, že díky němu můžeme k Otci přistupovat přímo!!!

Ať ti Pán žehná a ozvi se, uznáš li to za vhodné
L.
Odoslané 21.10.2013 19:19.
Súhlasím! Len doplním: ÁNO ruženec je Kristocentrický. V každej modlitbe ruženca v tajomstvách rozjímame o Ježišovi Kristovi.
1. Radostný - Ježiš Kristus sa narodil
2. Svetla - Pôsobenie Ježiša Krista na Zemi
3. Bolestný - Utrpenie a smrť Ježiša Krista
4. Slávnostný - Zmŕtvychvstanie, Nanebovstúpenie, Zoslanie Ducha Svätého...
Odoslané 21.10.2013 21:36 ako reakcia na Terezka Motyková.