« Назад

Nazývať pravé veci pravým menom

čítala som bratovi Harryho Pottera a toto ma fakt zaujalo:

profesorka McGonagallová pokračovala: "Ako som spomínala, aj v prípade, že Veď-Viete-Kto zmizol..."
"Moja milá profesorka, taká rozumná osoba ako vy by ho mala volať po mene. Celý ten nezmysel s Veď-Viete-Kým - jedenásť rokov sa snažím ľudí presvedčiť, aby ho označovali jeho pravým menom: Voldemort." Profesorka McGonagallová sa mykla, no Dumbledore, ktorý práve od seba odlepoval dva citrónové cukríky, sa tváril, že si to nevšimol. "Ak o ňom budeme i naďalej hovoriť ako o Veď-Viete-Kom, budú z toho len zmätky. Nevidím dôvod, prečo by sme sa mali báť vysloviť Voldemortovo meno."
"Máte pravdu," súhlasila profesorka McGonagallová napoly rozhorčene, napoly obdivne. "Ale vy ste iný. Každý vie, že ste jediný, z koho mal Veď-Viete-Kto, no dobre teda, Voldemort, strach."
"Lichotíte m," povedal Dumbledore spokojne. "Voldemort má schopnosti, aké ja nikdy mať nebudem."

zaujalo ma to, pretože keď postavy nazveme inými menami, je to pravda. Dajme tomu, že Voldemort bude Zlo, Dumbledore bude svätec ktorý nám radí a profesorka McGonagallová bude nami.
Z toho vyplýva asi toto: bojíme sa zlé veci nazývať zlom. Radšej ich zaškatuľkujeme, zamaskujeme, zapudrujeme, len aby to ako zlo nevyzeralo. Presviedčame samých seba, že to nie je až také zlé. Lenže to ako to maskujeme je skutočne zlé. Je nám nepríjemne - mykneme sa, keď niekto niečo, čo robíme, nazve zlom, hoci v kútiku duše vieme, že to aj naozaj JE zlé. Nevidím dôvod prečo by sme sa mali báť označiť zlé zlým, prečo by sme sa mali báť nazývať zlé veci výtvormi zla. Je to naopak dobré, pomôže nám to tieto veci ďalej nerobiť, zatiaľ čo maskovaním by sme zruinovali a celkom poplietli naše svedomie.
Keď už aj priznáme, že je zlé tieto veci maskovať a že by sme ich asi mali nazvať tým čím sú, vyhovárame sa, že my na to nie sme dosť silní. Svätci sú iní, oni mali nejakú zvláštnu silu, ale my taký predsa nie sme a nikdy nebudeme... -> a to je ešte horšie. Lenže svätci nie sú iní. Boli presne takí istí ako my - rozdiel je v tom, že oni PRIJALI Ducha Svätého. Napriek tomu má však Zlo schopnosti, aké ani oni nikdy mať nebudú. No dôverujú Bohu, veria, že on Zlo raz porazí, že na konci sveta bude už len dobro, a preto Zlo odmietajú, nazývajú ho vlastným menom aby odmietli veci ktoré pochádzajú zo Zlého a sú zlé.

Možno ste túto myšlienku už počuli, ja tiež. No keď som to čítala, toto ma veľmi zaujalo. Možno o tom Rowlingová ani nevie, aké krásne prirovnanie vytvorila... Pre mňa je táto skutočnosť opísaná v tomto prirovnaní veľmi dôležitá, pretože ja mám vždy veľkú tendenciu presviedčať samú seba, že to čo robím nie je až také zlé...

Предыдущий
Комментарии
sign-in-to-add-comment
Jarmila Semanová
Vďaka Lucka,

oceňujem krásnu myšlienku. Naše "áno" nech je áno a naše "nie" nech je nie.
Žiadne: "áno,ale ..." ; alebo: "nie, no možno ..."

Potešila ma aj Tvoja odvaha, Lucka, ktorú si preukázala v poslednej vete - veľmi Ti fandím; to je presne to, čo mi tu občas chýba. Osobný vklad vo forme svedectva vlastného života ... ešte raz vďaka. Buď silná a odvážna.
Až keď sme ochotní priznať si naše slabiny, vyniesť ich na Božie svetlo, až potom ich môžme odovzdať Bohu na premenenie či uzdravenie.


Lucka,

Ježiš už Zlého porazil. Raz navždy. V Ježišovi sme aj my viac ako víťazi.


S úctou

Jarka
Отправлено в 04.06.11 18:54.
ďakujeem... áno, ja viem.. myslela som to skôr tak, že po poslednom súde už nebude Zlo, už budeme len v Láske Božej a nijaké Zlo nám to neprekazí...
Отправлено в 04.06.11 18:58 в ответ на Jarmila Semanová.
Jarmila Semanová
Rozumiem Lucka.

Naša ľudská dôstojnosť je v našej vnútornej slobode - a tú máme iba ak si môžme voliť.

Kiež dostaneme milosť voliť si Lásku.
Отправлено в 04.06.11 19:14 в ответ на Lucia Švecová.
Milá Lucia, prosím, dajte si pozor na čítanie Harryho Pottera. Jeden kňaz, ktorý sa venuje problematike okultizmu, ju kázal nečítať, dokonca spáliť...
Отправлено в 07.06.11 21:31 в ответ на Lucia Švecová.
nemyslím si, že H.P. by bol nejak škodlivý.. náš farár ho zas má rád.. :-) okultizmus je dnes vo veľa veciach, o tom by sa tiež dalo dlho rozprávať, ale nemyslím si, že to s ním treba preháňať.. na svete sú zatiaľ aj veci okultizmom nenakazené.. ale ďakujem za upozornenie.. pohľadám o tom niečo..
Отправлено в 08.06.11 13:02 в ответ на Daniela Štucková.
Niektorí kňazi majú o danej problematike väčší prehľad, iní menej. Jedni o tom robia prednášky po celom Slovensku, ďalší vysvetlia len pár skutočností z kazateľnice. Tiež majú vlastné skúsenosti a zamerania. V knihách o Harrym Potterovi sa nachádzajú prvky mágie... A ten farár s tým má veľké skúsenosti a vie, o čom hovorí. Ja nie som odborníčka na túto problematiku. A tiež by som nevedela, keby som s tým kňazom nebola v kontakte. Áno, netreba za všetkým vidieť okultizmus, ale ak môže byť pre mňa raz niečo nebezpečné, najmä ak mi to potvrdí nejaký kňaz, dám od toho ruky preč, kvôli Ježišovi. Je fajn, že sa v tomto skúsite pozrieť aj na názory iných...
Отправлено в 09.06.11 9:51 в ответ на Lucia Švecová.
Až teraz som si poriadne všimla, že Váš článok má názov Nazývať pravé veci pravým menom. Možno to treba urobiť aj v tomto prípade s Harrym. ;)
Отправлено в 09.06.11 9:54 в ответ на Daniela Štucková.
Budte opatrní ako hady a jednoduchi ako holubice.. Neodporucam Harryho Pottera. Ludia hladaju duchovno na nespravnych miestach.. a potom nenchápu, odkial sa berie ZLE ovocie vich živote..
Отправлено в 09.06.11 16:04 в ответ на Lucia Švecová.
malé upozornenie: Harry Potter je iba rozprávka! a decká mali vždy radi čarovné veci. Nech HP študujem ako študujem, nenašla som tam nič. Samozrejme, treba to celé aj brať ako iba rozprávku. Pokiaľ to niekto berie vážnejšie, môže z toho byť problém. Ale pokiaľ to celé beriete iba ako fantasy aby ste si mohli ako deti predstavovať úžasný svet kúziel, potom na tom nevidím nič zlé. A nakoľko som o Rowlingovej videla niekoľko dokumentov, nepovažujem ju za osobu, ktorá by so svojím Harrym Potterom, ktorého si vymyslela už v detstve, zamýšľala niečo zlé pre ľudí, ktorí o ňom čítajú alebo pozerajú filmy. Rowlingová má predsa deti, rodinu ktorú miluje, a zakladá charitatívne organizácie. Harry Potter je naozaj iba rozprávka. Rozprávka, v ktorej bojuje dobro proti zlu a dobro vyhrá. V ktorom bojuje láska proti nenávisti a celý príbeh je založený na tom, že Harryho zachránila láska jeho matky a tá potom aj porazila Voldemorta. Podľa mňa na príbehu o láske nemôže byť veľa zlého... Môj názor..
Отправлено в 09.06.11 17:20 в ответ на Štefan Hrbček.
samozrejme, je tam veľa o smrti a o zlej mágií, ale vždy sa tam zdôrazňuje, že správanie Voldemorta a jeho stúpencov je zlé, nesprávne, ohavné... Prečítala som celého Harryho Pottera aj videla všetky filmy. Naozaj som tam nevidela nič nejak zlé alebo spojené s okultizmom... Nijak ma HP nezmenil k horšiemu... skôr rozvil moju fantáziu :-)
Отправлено в 09.06.11 17:26 в ответ на Lucia Švecová.
ja som sa stretla aj s inými (kladnými) názormi na HP. A navyše, diela, v ktorých sa vyskytuje okultizmus, vždy píšu len ľudia, ktorý sú sami okultisti. Rowlingová ňou určite nie je. Lady Gaga áno. Je to vidieť vo všetkom čo robí. Lenže Rowlingová nie. Navyše verí v Boha, len v jedom rozhovore vraví, že kvôli zlým skúsenostiam s niektorými katolíkmi, nechodí do kostola, ale verí v Boha. Ako som povedala, má rodinu. Pomáha matkám, ktoré sa ocitajú v tej situácií, v ktorej bola, keď začala HP písať - bez peňazí, bez strechy nad hlavou, muž ju opustil. Ona určite nie je okultistka. Preto si nemyslím, že by Harry Potter mal dočinenia s okultizmom.
Отправлено в 09.06.11 17:40 в ответ на Lucia Švecová.
Rozumiem... Ani ja si nemyslím, že samotná kniha či knihy o Harrym sú zhmotnené zlo. Ale je to cesta... Ja sa priznám, že som tie knihy nečítala, takže netuším o čom presne sú. Videla som len jednu časť. Myslím, že prvú. Mňa samú prilákalo to čarovné, čo v sebe zahŕňa. Milujem rozprávky! Už od detstva ma lákalo všetko fantastické... Ale spoznala som kňaza, ktorý kedysi sám praktizoval mágiu, myslím, že bielu, kým sa stal kňazom a kým získal poznanie, že sféra, v ktorej sa pohybuje, nepatrí Bohu, resp. že Ho tam necíti, že sa tam nedokáže modliť a pod. On, po tom, čo videl Harryho, vravel, že je tam mnoho skutočného, NIE fantastického, čo sa týka mágie. A v tom je velikánsky rozdiel... Ani ja by som ten rozdiel nespoznala, preto sa nečudujem ani Vám... Prepáčte, nedokážem sa vyjadriť jasnejšie, lebo som túto knihu nečítala a mágiu, chvála Pánu Bohu, nepraktizovala, ale odvolávam sa na slová kňaza, ktorý v tomto smere má skúsenosti a naozaj vie, o čom hovorí. V tomto mu verím, dám na jeho názor a vyhnem sa všetkému, čo mi môže uškodiť... Treba si vybrať, či je dôležitejšia kniha, resp. séria kníh, alebo život s Ježišom. Verím, že sa dostanete k pravde a správne sa rozhodnete... Držím prsty na ceste objavovania... ;)
Отправлено в 09.06.11 18:02 в ответ на Lucia Švecová.
no... tak samozrejme, potom chápem... Pre mňa tá kniha nie je nejak výnimočne dôležitá. Beriem ju ako oddychovú literatúru. Kúzelný svet čarodejníckej školy, v ktorej sa postavy na obrazoch hýbu, veci sa menia na zvieratá, predmety sa sami pohybujú a decká vymýšľajú rôzne kúzla aby naštvali profesorov :-) . Ale mne osobne nijak nebráni na ceste za Ježišom, takže ju ani kvôli skúsenosti jedného človeka nebudem spaľovať.
Ale inak rozumiem. Môže tam byť veľa spoločného so skutočnou mágiou. Ale nakoľko to ľudia nedokážu ani rozoznať a nie je to niečo čo by drasticky ovplyvňovalo ich konanie, nemyslím si, že je treba túto knihu hneď zakazovať čítať.
Отправлено в 09.06.11 18:10 в ответ на Daniela Štucková.
Je to presne ako s piesňami, ktoré patria k okultistickým. Človek ich počúva, počúva, počúva, nevie rozoznať prky, ktoré sú v nich zlé, a tak ďalej počúva a počúva... A popritom nevie, čo sa mu dostáva do podvedomia... Diabol je veľmi inteligentný a na inteligentných ľudí nepôjde okato... Nenechá, aby sa samotné ZLO prejavilo ako zlo... Veľa zla pramení z ľudskej nevedomosti... Tieto veci nepôsobia priamo, nenapádajú očividne... Nejde o to, že čítanie tej knihy je hriechom, ale ide o to, že to môže mať následky... Prajem Vám, aby sa nič také nedialo... ;) Upozornila som, to je všetko, čo som mohla urobiť.
Отправлено в 09.06.11 18:34 в ответ на Lucia Švecová.
Vďaka za zamyslenie. Tým, čo milujú Boha, všetko slúži na dobré. Avšak na margo HP plne súhlasím s Danielkou Štuckovou. Osobne milujem sci-fi a mám rád fantasy. Lenže z niektorých filmov mám zlý pocit. Nechcem byť sentimentálny, ale jednoducho vnímam, že za tým filmom je niečo nekalé. Vďaka Bohu, že sme chránení Ježišovou krvou. Nemali by sa ale vystavovať vplyvu zlému. Umenie je citlivá vec. Ak počúvam worshipovú hudbu, vnímam, že ma to tiahne do modlitby a okamžite spontánne chválim Pána. Každé dielo je inšpirované niečím alebo niekým. Ak je za filmom mágia, a nie len vymyslená, určite to má na diváka vplyv. S maželkou sme sa rozhodli nepozerať takéto filmy a naše sny a životy sú pokojnešie. Nedávno sme sa modlily za 19ročného chlapca, ktorý už rok nemôže v noci spať. ...rád pozeral horory. Je to extrém, ale mágia vo filmoch má na nás silný zlý vplyv.
Отправлено в 10.06.11 8:38.