Blog

« Назад

Kľukatá cesta ekumenizmu

Kľukatá cesta ekumenizmu

Otváranie sa Katolíckej cirkvi na ekumenizmus

 

Duch robí Cirkev viac ekumenickou


Katolícka cirkev zažila veľkú zmenu, prešla od postoja hlbokého nepriateľstva voči iným cirkevným spoločenstvám, ktoré vnímala len ako bludárov (heretikov) a odpadlíkov (schizmatikov). Dnes tieto kresťanské spoločenstvá vnímame ako skutočné miesta, kde prebýva Kristus. To je prechod od principiálneho odmietania vzťahu s kresťanmi protestantskej tradície k odhodlanému záväzku smerom k zmiereniu a jednote.


Tu je zopár kľúčových dátumov ekumenizmu:


1910 – Edinburg – nekatolícki misionári riešili svoju vzájomnú nevraživosť na misijných územiach. Tí ktorí hlásali Kristovu lásku a odpustenie často neznášali kresťanov z iného kostola len preto, že patrili do iného protestanského zboru, či cirkevného spoločenstva. Katolícka cirkev na tomto ekumenickom stretnutí  nebola zastúpená, s výnimkou biskupa Bonomelliho z Cremony.
1920 – Otvorenie pravoslávia na ekumenizmus
1926 – zomiera belgický kardinál Mercier, ktorý v rokoch 1921 – 1925 otvoril dialóg medzi katolíkmi a anglikánmi v Malines.
1928 – Pisu IX – Mortalium animos – dôrazne odmietnutie ekumenického hnutia.
1948 – Prvé zhromaždenie Rady cirkví v Amsterdame
1949 – Vatikán vydal krátku inštrukciu o ekumenickom hnutí. Inštrukcia uznala, že  vzrastajúca túžbu po ekumenizme je „inšpirovaná Duchom Svätým.“ Inštrukcia povolila katolíkom modliť sa s nekatolíkmi Otče náš. Táto kratučká inšpirácia bola časovanou bombou. Inštrukcia vyvrátila staré morálne učenie, že akákoľvek modlitba s nekatolíkmi je zo svoje podstaty zlá (communicato in sacris). Druhá otázka, ktorá sa vynárala na základe tejto inštrukcie je: “Ak je ekumenické hnutie plodom pôsobenia Ducha Svätého, prečo by katolíci nemohli mať na ňom účasť?“
1964 – Unitatis redintegratio – dekrét II. Vatikánskeho koncilu. Je to potvrdenie ekumenických snáh.
1990 – Ján Pavol II – Ut unum sint


V Katolíckej cirkvi nechýbali priekopníci ekumenizmu, ktorí predbehli dobu.


Dom Lambert Beaduin (+1960) – založil belgický benediktínsky kláštor v Amay a neskôr v Chevetogne, kde sa modlili za jednotu rozdeleného Kristovho tela.


Opát Paul Couturier z Lyonu (+1953), ktorý v roku 1933 pretransformoval Týždeň modlitieb za jednotu kresťanov. Pred tým sa modlitba za jednotu kresťanov volala Oktáva modlitieb za jednotu kresťanov a bola jednostranne zameraná na návrat nekatolíkov do Katolíckej cirkvi.Couturier zdôrazňoval, že všetci kresťania sa majú modliť za jednotu, podľa Kristovej vôle a tiež aby sa uskutočnila spôsobom, ktorý vyberie Kristus.    

 
Dominikán Piere Yves Congar (+1995), ktorý v r. 1937 napísal prvú knihu o ekumenizme  Chrétiens Désunis.


Ďalší dôležitý holandský priekopník ekumenizmu bol monsignor Johannes Hillebrands, ktorý sa neskôr stal druhým prezidentom Sekretariátu pre jednotu kresťanov.


Priekopníci ekumenizmu naštartovali cestu, poslední pápeži po nej odhodlane kráčajú s s nimi mnohí iní.
My máme tiež svoje miesto v tomto prúde ekumenizmu. Modlitba, pokánie, štúdium iných kresťanských tradícií, kontakty s inými kresťanmi, to všetko je cesta. Ideme ďalej.

 

Комментарии
sign-in-to-add-comment
...bývali sme počas môjho detstva na poschodí s židovskou rodinou Chajmovičovcov.
Moji rodičia boli triednymi učiteľmi ich dcér, neskôr môj otec bol svedkom na ich civilných sobášoch, nespočetne krát som cupitala cez chodbičku s pyžamkom pod pazuchou, spať k tete Fríde, keď ujo Jur išiel spať o ulicu ďalej k jeho mamke, lebo jeho brat Šimon, ktorý s mamkou žil, bol na nočnej, vo veľkosklade. Mali obchod zelovoc. Mali sa radi. Mali nás radi. My sme mali radi ich. Boli dni, kedy nás rodičia k ním nepustili, vtedy sme cez okno videli, ako k ním išla návšteva s takými čiapočkami, akoby boli vrch lopty odstrihli a nasadili si to na hlavu.
Svoju prvú knihu som dostala od nich, aj svojho prvého narodeninového zajačika z filcu... Aj prvý pocit, že niekoho strácam, keď sa ich Alica vydávala v Košiciach a ja som na okne obradnej siene revala, že ju už nikdy neuvidím. Až teraz si uvedomujem, že môj duch mohol vtedy vidieť oveľa, oveľa ďalej v čase... Naozaj pri dovolenke do Juhoslávie sa, vtedy 4 členná, rodina Alice už nevrátila. Nechali byt v Košiciach Nad jazerom, auto pred blokom...
Oni vedeli že sme katolícka rodina, my sme vedeli, že sú židia.
Asi sme sa od čias súžitia s nimi, so žiadnou rodinou nepriatelili tak, ako s nimi.
...všetky dri dievčatá žijú s rodinami v USA, na slovensku žije už iba strýko Šimon. Ale v mojom srdci žijú stále všetci, akoby nikam nikto z nich nikdy neodišiel.

...mám kámošku Danielu je evanjelička, evanjeličku Eriku som po maturite nasmerovala na štúdium "ich" teológie.

Svedkom svätého krstu našej dcéry Otílie Márie je Anne- presbyteriánka z USA

Máme veľmi dobré vzťahy s ľuďmi z cirkvi bratskej v Hermanovciach.

malý ekumenizmus mám aj doma ja rím. kat. manžel gr. kat.
Naša domáca cirkev dýcha oboma pľúcami. Milujem gréckokatolícky obrad svätej liturgie. Nedám dopustiť na svätú omšu.

Toto je môj ekumenizmus v praxi mojej a mojej rodiny.
Vážim si a rešpektujem vierovyznanie tých okolo, a svoje si chránim.
Отправлено в 20.01.12 7:50.
...zabudla som na pravoslávneho kňaza, priateľa, báťušku Vasilija Bobáka !!! To je môj vzor obety, hlbokej a vytrvalej modlitby... skromnosť a svätosť života v najčistejšej podobe akú som u človeka kedy videla.
Отправлено в 20.01.12 8:36 в ответ на Otília Ferenčíková.
Plnosť pravdy znamená plnosť zodpovednosti. Naša hojná účasť na spoločných modlitbách bude toho prejavom. Jeden misionár z medzikonfesionálneho evanjelizačného hnutia mi vysvetlil, ako svojou činnosťou prispievajú k ekumenizmu: "pomáhame ľuďom v rôznych cirkvách dostať sa bližšie ku Kristovi. A čím bližšie sme pri Kristovi, tým sme bližšie aj k sebe navzájom."
Tento požehnaný týždeň je ďalšia šanca pre vzájomné zblíženie - v modlitbe. Na týchto modlitebných stretnutiach v jednotlivých cirkvách by malo byť vidieť to, že my sme väčšinová cirkev - pomerom počtu účastníkov: nielen laikov, ale aj klerikov.
Отправлено в 20.01.12 12:58.
Ak tomu dobre rozumiem, ekumenizmus je túžba a snaha po jednote kresťanov. Preto mi nie je jasná snaha niektorých kňazov (napríklad žijúcich v Košiciach) že do ekumenizmu sa snažia zatiahnuť aj židov alebo nekresťanské náboženstvá.
Отправлено в 20.01.12 16:29.
No teda, to že sa pretransformovala tá oktáva neviem či je dobre. Kedže katolícka cirkev má v sebe plnosť pravdy a tak by mala vyvíjať aj naďalej snahu o návrat ostatných do katolíckej cirkvi. Samozrejme, že aj samotní židia by sa mali zatriediť do cirkvi. Žid ostane židom ako príslušník národa, ale už nie ako vyznávač judaizmu, ale vyznávač kresťanstva. Ježiš neprišiel zákon rušiť, ale ho naplniť. Preto je samozrejmé, že židia majú patriť do cirkvi. Oni boli prví ktorých si Pán vyvolil a od ktorých prišla spása. A Otília, to že manžel je grekokatolík, to nie je až tak o ekumenizme, kedže to je jedna cirkev tak či tak, pretože máme rovnakého pápeža. Tam je ten obrad iný a niektoré zvyky.
Отправлено в 20.01.12 17:39.
Miroslav , by si sa čudoval, čo je to ak si rím. kat. berie gr. kat. a ak podľa otca sa dedí viera, a teda deti budúce budú gréckokatolíci.... v ľuďoch je zakorenené, že to sú rusnáci a hotovo. Ta co ju za rusnaka dace?
Ej, pretrpeli sme si svoje.
Keď som bola prvýkrát v pôrodnici, manžel pod oknom pískal a pýtal sa ma, či ho ešte mám rada. Nechápala som kam mieri. Až potom vysvitlo, že čerstvé babky viedli doma ústny boj o to, kde ( v akej z katolíckych cirkví) bude pokrstené ich vnúča, a nebolo to jednoduché uhasiť ten oheň...a pomaly nás svokry "rozvádzali" bez nášho vedomia...teraz sa z toho už smejeme, VšETCI.
Отправлено в 20.01.12 17:49 в ответ на Miroslav Čonka.
Ahojte. Gr. katolíci a Rím. katolíci nepotrebujú ekumenizmus- veria úplne tie isté pravdy a tradíciu, sviatosti / narozdiel od evanjelikov, .../ ide len o iný rýtus. Často si ale ľudia mýlia pravoslávnych a gr. katolíkmi- tam je už rozdiel.
Отправлено в 20.01.12 18:10 в ответ на Otília Ferenčíková.
S tými náboženstvami, ktoré neveria v Ježiša Krista ako Pána a Spasiteľa Cirkev vedie náboženský dialóg, ale nemôže sa snažiť o jednotu / ekuménu / pre veľké rozpory vo viere a učení. Židia sú stále trocha špecifický prípad, lebo predsa na židovský koreň sme boli naštepený, chýba im však uznanie Ježiša ako Mesiáša.
Отправлено в 20.01.12 18:16 в ответ на Štefan Hrbček.
Súhlasím s Ankou . Nie sme nepriateľskí vôči ostatným kresťanským spoločenstvám, neodmietame ich, existuje vzájomná úcta, kontakty, spolupráca atď, pokiaľ však ide o zjednotenie - asi to nikdy nebude. Neviem či sa zúčastnil niekto z vás ekumenickej bohoslužby ? Ja som to raz sledoval v telke . Pekný obrad, zaujímavé a výstižné prejavy, kázne predstaviteľov ostatných kresťanských cirkví , myslím aj židov. Z každého rožka troška. Mal som taký dobrý pocit z toho, že patrím do tej veľkej rodiny kresťanskej. Aby sme boli silní vôči neveriacemu svetu, je potrebná spolupráca. A zrazu kameraman zachytil jednu starkú, ako počas celého sviatostného obradu mrvila zrnká ruženca. Zamyslel som sa. Tú starkú by nikto nepresvedčil o tom , že sa nemá modliť ruženec, lebo je to zbytočnosť, že nemá uctievať Pannu Máriu, lebo bola len obyčajná žena, že Ježiš Kristus nie je Boží syn atď. Základ našej viery je pevný a nedá sa meniť, nesmie sa riediť lebo to bude o ničom.
Pravdaže , nejde tu o gr. katolíkov a rim . katolíkov -
Отправлено в 20.01.12 21:25.
Ahojtéééé - ja mám skúsenosť inú, mám podmienečný krst to znamená, že som bol pokrstený prvýkrát v evanjelickej cirkvi, neskôr v našej katolíckej. Evanjelická cirkev
neuznáva Pannu Máriu ako to že je Našou Nebeskou Matkou.
Отправлено в 20.01.12 23:00 в ответ на Jozef HORVÁTH.
Máš pravdu Anka, že je rozdiel medzi Pravoslavnymi a Grecko-katolíkmi a to vo viere, pretože Pravoslavni neveria v očistec, kdežto GK v neho veria tak ako aj RKC.
Taktiež si dobre napísala, že rozdiel medzi GKC a RKC je v inom "rýte" (obrade) a ak by ekumenizmus bol len o tom, tak by sa nemusel uskutočňovať medzi týmito cirkvami.
Ja sa modlím v rámci ekumenizmu hlavne za upevnenie v tom, čo nás spája, čiže za to, v čo veríme v obidvoch cirkvách, ale zároveň aj za jednotu, ktorá by bola prospešnejšia pre všetkých.

Totižto odkedy vznikli grekokatolíci, v mnohom sa prispôsobili a prijali mnohé vieroučné a mravoučné učenia, ale čo sa týka Celibátu, tak tam ešte chýba jednota.
PS/ "aby všetci boli jedno..."
Отправлено в 25.01.12 23:50 в ответ на Anna Lojekova.