Afirmatívna ortodoxia: Z „Doktora nie“ sa stáva „Pápež áno“
Ak je Benedikt XVI. naozaj kultúrnym bojovníkom, robí to veľmi prefíkane. Za posledných sedem rokov často prešiel do útoku, aj keď ľudia z jeho strany očakávali vehementnú obranu. Počas svojho nedávneho nájazdu na Mexiko sa napríklad vyhýbal akýmkoľvek priamym zmienkam o potratoch či homosexuálnych manželstvách, aj keď je Mexiko jednou z prvých jurisdikcií Latinskej Ameriky, ktorá ich uzákonila.
Z kardinála Josepha Ratzingera, veľkého „Doktora nie“ Katolíckej cirkvi počas štvrťstoročného panovania na pozícii doktrínového cára, sa v skutočnosti vykľul pápež tzv. „afirmatívnej ortodoxie“. Afirmatívna ortodoxia je jedným z prístupov k cirkevnému učeniu, ktorý prizvukuje katolícke „áno“, čiže zdôrazňuje veci, ktoré katolícka viera podporuje a potvrdzuje, a nie tie, ktorým oponuje a ktoré odsudzuje.
Rétorika Benedikta XVI., či už v predvolebnej kampani alebo v Ríme, by sa len ťažko dala opísať ako rázna a tvrdá. Väčšinou je mierna, v základe pozitívna a vychádza skôr z ústredných kresťanských zásad a koncepcií, než súčasných otázok.
Pápežovo najpodrobnejšie vysvetlenie svojej afirmatívnej ortodoxie sa objavilo v roku 2006 v rozhovore s nemeckými novinármi tesne po návšteve španielskej Valencie z príležitosti Svetového stretnutia rodín. Prognostici očakávali surovú otvorenú konfrontáciu so socialistickým premiérom Josém Luisom Rodríguezom Zapaterom, stelesnením radikálneho sekularizmu. Benedikt XVI. však hovoril pozitívne a pred viac než miliónom zhromaždených vyhlásil: „Kresťanská viera a etika nemá lásku zadusiť, ale má ju ozdraviť, posilniť a oslobodiť.“
Reportéri si od pápeža žiadali vysvetlenie jeho prístupu, ktoré zaznamenalo nemecké rádio Deutsche Welle:
- O: Pred mesiacom ste boli vo Valencii. Pozornému poslucháčovi neuniklo, že ste vôbec nevyslovili slová „homosexuálne manželstvo“ a nerozprávali ste o potratoch alebo antikoncepcii. Máte asi v úmysle chodiť po svete hlásať vieru, a nie vystupovať ako „apoštol morálky“. Čo k tomu môžete povedať?
Benedikt XVI.: Áno, je to tak. V skutočnosti som mal len dve príležitosti hovoriť, vyhradili mi dvadsať minút, a keď máte tak málo času, nemôžete sa venovať všetkému, čo spadá do kategórie „nie“. Najprv musíte vedieť, čo naozaj chcete. Kresťanstvo a katolicizmus nie je zbierkou zákazov – je pozitívnou alternatívou. Je veľmi dôležité znova sa na ňu pozrieť, pretože táto myšlienka sa dnes takmer úplne vytratila. Počuli sme už toľko o zákazoch, že prichádza čas povedať: ponúkame pozitívne myšlienky... Mali by sme pouvažovať nad tým, že nie Cirkev vymyslela, že muž a žena sú stvorení jeden pre druhého, aby mohlo ľudstvo prežiť, ale že to vedia všetky kultúry. Čo sa týka potratov, nespadajú pod šieste prikázanie, ale pod piate: „Nezabiješ!“ Musíme to brať ako samozrejmosť a vždy zdôrazňovať, že ľudskou osobou sa stávame v maternici a ľudskou osobou zostávame až do posledného vydýchnutia. … No všetko je to jasnejšie, ak to poviete pozitívnym spôsobom.
Tento vzorec – vytrvalá obrana katolíckej ortodoxie spojená s odhodlaním sformulovať ju v čo najpozitívnejšej tónine – pretkáva učenie Benedikta XVI. ako červená niť, najmä v jeho troch encyklikách.