Štvrtok Veľkého týždňa 2015 – KRISTOVO TELO A KRV

Ústredným a stále prekvapujúcim tvrdením Katolíckej cirkvi je, že Ježiš je reálne, skutočne a podstatne prítomný pod spôsobmi chleba a vína.

Utorok Veľkého týždňa 2015 – ZÁPAS POKRAČUJE

Ako kresťania sme sa potešili, že Ježiš Kristus je Pán.

Pondelok Veľkého týždňa 2015 – NOVÝ CHRÁM

Svätý Marek nám hovorí, že Ježiš vstúpil do svätého mesta Jeruzalema z východu: „Keď sa Ježiš a jeho učeníci priblížili k Jeruzalemu, k Betfage a Betánii na Olivovej hore...“

Kvetná nedeľa 2015 – VPLYV KRISTA NA SVET

V túto Kvetnú nedeľu by som rád pouvažoval o kráľovi a oslovi.

Sobota po 5. pôstnej nedeli 2015 – VYKUPUJÚCE UTRPENIE

S Ježišom Kristom vstúpilo do sveta niečo úplne nové, niečo, čo sa veľmi páči Bohu, a preto to má pre nás spásny význam.

Piatok po 5. pôstnej nedeli 2015 – SVÄTÍ A HRIEŠNICI

Prečo si robiť prílišné starosti s tým, čo už bolo?

Streda po 5. pôstnej nedeli 2015 – NAVIAC

V živote sú neobvyklé a vzácne okamihy kedy cítime, že za závojom našej zmyslovej skúsenosti je ešte niečo naviac.

Utorok po 5. pôstnej nedeli 2015 – Nové mechy

Keď sa pozrieme naskrz stáročiami všimneme si, že znamením kresťanstva je radosť.

Pondelok po 5. pôstnej nedeli 2015 – Pastier Kráľ

Názov Dobrý Pastier vyjadruje osobnú povahu nášho vzťahu s Ježišom.

5. pôstna nedeľa 2015 – Pastierov hlas

Dobrý pastier, ktorý je naozaj pozorný k svojim ovciam, pozná charakteristické hlasy svojich chránencov.

Sobota po 4. pôstnej nedeli 2015 – Dobrý pastier

Kresťanov už dvetisíc rokov dojíma vznešené stožnenie Ježiša ako Dobrého Pastiera.

Piatok po 4. pôstnej nedeli 2015 – ZVIERATÁ A ANJELI

Stredovekí učenci hovorievali, že človek je určitým druhom mikrokozmu, pretože nesie v sebe duchovnosť a fyzickosť.

Štvrtok po 4. pôstnej nedeli 2015 – ZEMSKÉ ŠELMY

Počas Pôstneho obdobia môžeme a by sme aj chceli zápasiť s tým, čo nazývame „živočíšne vášne.“

Utorok po 4. pôstnej nedeli 2015 – KRISTUS NÁS OSLOBODÍ

Príbeh Lazára má pre nás bohatý význam, zvlášť v pôstnom období.

Pondelok po 4. pôstnej nedeli 2015 – LAZÁR, POĎ VON!

V evanjeliovom rozprávaní Ježiš vzkriesil z mŕtvych troch ľudí: Jairovu dcéru, syna vdovy z mesta Naim a Lazára.

4. pôstna nedeľa 2015 – ZÁVEREČNÝ NEPRIATEĽ

Sme v polovici pôstu, čo znamená, že pomaly začíname vidieť utrpenie a smrť Ježiša Krista.

Sobota po 3. pôstnej nedeli 2015 – DUCHOVNÁ SLEPOTA

Počas pôstneho obdobia sme často pozvaní konfrontovať sa s našou duchovnou slepotou.

Piatok po 3. pôstnej nedeli 2015 – VŠETKO JE DAR

Podobenstvo o márnotratnom synovi nám hovorí všetko, čo potrebujeme vedieť o našom vzťahu k Bohu; treba byť ale pozorný na jeho detaily.

Štvrtok po 3. pôstnej nedeli 2015 – BOH NÁRODOV

Aj keď z veľkej časti biblického posolstva cítime útechu, nie vždy Biblia prináša potešujúce správy.

Streda po 3. pôstnej nedeli 2015 – BOŽÍ OČISTNÝ HNEV

Pri čítaní udalosti o Očistení chrámu by sme mohli predpokladať, že to bolo prvýkrát v histórii Židov, žeby chrám bol poškvrnený a žeby bolo nutné upevniť jeho význam.

Pondelok po 3. pôstnej nedeli 2015 – ČISTENIE NAŠICH VLASTNÝCH CHRÁMOV

Včera sme videli, ako je pôstna doba skvelým časom na vyčistenie chrámu našich sŕdc.

3. Pôstna nedeľa 2015 – ČISTENIE CHRÁMU

Chrám v Jeruzaleme bol všetkým pre starovekých Židov.

Sobota 2. pôstneho týždňa 2015 – BOŽIE SVETLO A LITURGIA

Včera sme hovorili o božom svetle, ktoré sa ukazuje prostredníctvom svätých mužov a žien.

Piatok 2. pôstneho týždňa 2015 – BOŽIE SVETLO

Jedným z kľúčových momentov udalosti Premenenia je božie svetlo, ktoré vyžaruje z Ježiša.

Štvrtok 2. pôstneho týždňa 2015 – VONKU Z BEŽNÉHO SVETA

Už sme pred časom spomenuli, ako Mojžiš a Eliáš predstavujú Zákon a Prorokov.

Streda 2. pôstneho týždňa 2015 – POUČENIE V MODLITBE

Keďže pokračujeme v našich pôstnych meditáciach, chcel by som využiť príbeh Premenenia aj ako príležitosť na uvažovanie o podstate modlitby.

Utorok 2. pôstneho týždňa 2015 – VÝZNAM PREMENENIA

Pri Premenení Mojžiš reprezentoval Zákon a Eliáš reprezentoval prorokov.

Pondelok 2. pôstneho týždňa 2015 – STRETNUTIE S BOHOM NA HORE

Premenenie malo, samozrejme, veľmi veľký význam pre prvých kresťanov.

2. pôstna nedeľa 2015 – AKEDA A PREMENENIE

Cez biblické úryvky nás Cirkev žiada, aby sme uvažovali nad príbehom Abrahámovej viery v spojitosti s evanjeliovým príbehom Premenenia Pána.

Sobota 1. pôstneho týždňa 2015 – DOBRODRUŽSTVO VIERY

Kedykoľvek Biblia hovorí o Abrahámovi, hovorí o viere, pretože Abrahám je náš otec vo viere.

Piatok 1. pôstneho týždňa 2015 – ZÁKON DARU

Príbeh Abraháma nás núti, aby sme sa postavili pred najhlbšiu a najdesivejšiu z právd našej viery.

Štvrtok 1. pôstneho týždňa 2015 – POSLÚCHAŤ BOHA

Jedným z najhroznejších príbehov v celej Biblii je príbeh starovekými izraelitmi nazvaný akeda, teda spútanie Izáka.

Streda 1. pôstneho týždňa 2015 – ODOLÁVANIE BOŽEJ MOCI

Minulý týždeň sme sa pozreli na pokušenie záhrady a pokušenia púšte.

Utorok 1. pôstneho týždňa 2015 – TRETIE POKUŠENIE

Prvé dve pokušenia boli celkom jasné: zmyslové potešenie a moc.

Pondelok 1. pôstneho týždňa 2015 – DRUHÉ POKUŠENIE

Potom, čo sa nepodarilo na prvý pokus zložiť Ježiša priamym a relatívne krutým spôsobom, diabol hrá jemnejšiu hru: „Diabol ho vzal a v jedinom okamihu mu ukázal všetky kráľovstvá sveta.“

1. pôstna nedeľa 2015 - PRVÉ POKUŠENIE

Pokušenia, ktorým Ježiš čelil, sa nám môžu zdať nezrozumiteľné, a teda vzdialené, ale v skutočnosti tkvejú v srdci každého ľudského pokušenia.

Sobota po popolcovej strede 2015 – NÁPRAVA POŠKODENIA

V každom mieste v evanjeliách myslíme na Ježiša.

Piatok po popolcovej strede 2015

Náš Boh je Boh živý a chce sa s nami podeliť o svoj život.

Štvrtok po popolcovej strede 2015

Začneme na začiatku, a to vojdením do záhrady.

Popolcová streda 2015

Na začiatku basebalovej sezóny musí tréner priviesť svojich hráčov späť ku základom tejto hry.

Blogy (Pôst 2015)

« Terug

Piatok po 3. pôstnej nedeli 2015 – VŠETKO JE DAR

Podobenstvo o márnotratnom synovi nám hovorí všetko, čo potrebujeme vedieť o našom vzťahu k Bohu; treba byť ale pozorný na jeho detaily.

Podobenstvo o márnotratnom synovi nám hovorí všetko, čo potrebujeme vedieť o našom vzťahu k Bohu; treba byť ale pozorný na jeho detaily.

„Jeden človek mal dvoch synov. Mladší z nich povedal otcovi: ‚Otec, daj mi časť majetku, ktorá mi patrí.‘“ Riadny život v Bohu je život v postoji dostávania a štedrosti, dostať dar od Boha a byť vždy pripravený darovať ho ďalej. Boh rešpektuje našu slobodu, a tak „otec rozdelil majetok.“ Ale je to tragická chvíľa. Totiž to, čo má byť prúdom milostí, sa rozdelí, rozštiepi na tvoje a moje.

Kam potom syn odchádza? Putuje so svojím bohatstvom do „ďalekej krajiny.“ V gréčtine to znie chora makra, teda veľká široko otvorená prázdnota. Tam rýchlo premrhá svoje dedičstvo, a tak to ide vždy. Keď lipneme na božom živote ako na našom vlastníctve, stratíme ho. Bol nútený dať sa do služby a stal sa krmičom svíň. V chora makra sú len ekonomické kalkulácie, každý sa tam snaží nepustiť toho, čo je jeho. „Nikto sa ani nepohol, aby mu niečo dal,“ tak to ide v ďalekej krajine. Je to miesto bez dávania.

Nakoniec, keď prišiel k rozumu, rezignoval a rozhodol sa vrátiť k svojmu otcovi, hovoriac: „Prijmi ma ako jedného zo svojich nádenníkov.“ Vedel totiž, že aj otroci si vedia u neho dávať.

Otec ho z diaľky uvidel (očividne ho hľadal a očakával) a zabudnúc na opatrnosť a slušnosť bežal mu naproti. Biblia nie je príbehom nášho hľadania Boha, ale je to príbeh Božieho vášnivého a vytrvalého hľadania nás. Otec volá „dajte mu prsteň a obuv na nohy.“ Niektorí cirkevní otcovia to chápu ako manželský prsteň, symbolizujúci opätovné vytvorenie správneho vzťahu medzi nami a Bohom.

Podobenstvo potom hovorí o staršom synovi. Aj keď sa navonok líši od svojho brata, aktuálne sú v rovnakej duchovnej pozícii, nakoľko aj on seba vidí v ekonomickom vzťahu k otcovi. Rovnako ako väčšina bezúhonných, nábožensky slušných ľudí ani on sa nechce zúčastniť na tejto oslave pre niekoho, kto si to určite nezaslúži. Vypočujte si jeho slovník: „Roky ti slúžim a nikdy som neprestúpil niektorý z tvojich príkazov, a napriek tomu si mi nikdy nedal ani len kozliatko, aby som sa zabavil so svojimi priateľmi.“ On je ten, kto slúži a kto pozorne počúva – nie ten, kto sa prichytil ducha svojho otca. Cíti, že si musí zarobiť alebo zaslúžiť otcovu lásku. On nenávidí svojho brata a je nahnevaný na štedrosť svojho otca. „Keď prišiel tento tvoj syn, čo ti prehýril majetok s neviestkami, pre neho si zabil vykŕmené teľa.“ Keď vypadneme z lásky k Bohu, spadneme do nenávisti voči každému.

Otec ale trpezlivo vysvetľuje: „Syn môj, ty si stále so mnou, a všetko, čo mám, je tvoje.“

A to je kľúč k celému podobenstvu, ktorý platí pre oboch synov, aj keď si to neuvedomujú.

Všetko, čo Boh má, je určené, aby nám to dal. Celé jeho bytie je „k dávaniu.“