« Terug

Kresťanstvo do politiky nepatrí! (ale kresťania áno)

Drsný, silne kritický článok o úpadku morálnych hodnôt.

Na začiatok si položte tri otázky:

  1. Je morálne akceptovateľné, aby ľudia boli majetkom iných ľudí?
  2. Je to dobro, keď násilím donútite niekoho urobiť dobrý skutok? (Hint: Ak sa nemýlim, hriech spáchaný z donútenia nie je hriechom)
  3. Existuje nejaký človek, ktorý vie lepšie ako vy, čo spraviť s vašimi peniazmi?

Pre tých, ktorým sa to nechce čítať, pozrite si tieto dva videá: Juraj musí pomôcť (George ought to help) + slovenské titulky a Keby ste boli kráľom (IfYouWereKing) - Larken Rose (Oba odporúčam aj ľuďom, ktorí môj blogpost čítať chcú. :)) Prečo si myslím, že na všetky otázky by mala byť odpoveď: "Nie."?

  1. Ak sú ľudia majetkom, je to jednoducho otroctvo. Otroctvo bolo pred mnohými rokmi považované za morálne ale neskôr si ľudia uvedomili, že to tak nie je a bolo zrušené. A verím tomu, že situácia sa nezmenila. Otroctvo nemá vo vyspelej a morálnej spoločnosti čo hľadať.
  2. Iniciované násilie je zlo. Nikto nemá právo na násilné správanie voči druhým ľuďom - ani keby bol zámer považovaný za dobrý. Proste účel nesvätí prostriedky. Jánošíka možno niektorí pokladajú za hrdinu ale v skutočnosti to bol zbojník. Ak aj bola pravda, že peniaze rozdal chudobným, nemení to nič na tom, že pred tým ich ukradol. Hrdina by bol, keby rozdal vlastnoručne zarobené peniaze. Ospravedlnený môže byť iba z pohľadu, že tým bojoval proti inému násiliu - násiliu panovníkov (brániť seba alebo druhých je v poriadku). Ale prepadával iba tých "zlých" alebo aj nevinných obchodníkov?
  3. Ak niekto má vedieť niečo lepšie ako vy, musí mať o danej veci viac informácií ako vy. Bez informácií háda na slepo. Ako však niekto môže získať viac informácií o vás, ako máte vy? Musel by mať schopnosť kompletne prečítať obsah vášho mozgu - to je v súčasnosti sci-fi. Neviem si predstaviť, že by niekto vedel lepšie ako ja, ktoré jedlá mi chutia, ktoré oblečenie sa mi páči, ktoré telekomunikačné služby rád využívam, akú banku/školu/nemocnicu považujem za dobrú. Dokonca ani nevie, či chcem radšej bodyguarda alebo sa obránim sám.

A teraz sa zamyslime nad tým, kto vlastní množstvo ľudí aj s ich majetkom, pomocou násilia im nanucuje svoje služby, na robenie "dobrých skutkov" použije peniaze ktoré ľuďom berie násilím a k tomu sa ich snaží presvedčiť, že ich vie využiť lepšie ako oni? Odpoveďou je štát. Skôr ako začnete uvažovať, kde je to toľko omieľané násilie, predstavte si situáciu, že by ste nezaplatili dane ale radšej ich využili inak. Myslíte, že by sa nič nestalo? Asi ťažko. A to, že (ne)pravidelne meníme majiteľov ešte neznamená, že nie sme majetkom štátu. Najsmutnejšie na tom je že veľmi veľa kresťanov s tým nadšene súhlasí.

Cirkev, ktorá bola od začiatku "dobrovoľná príspevková organizácia" (viď skutky apoštolov), začala nedávno prijímať dary - dane, ktoré ale neboli čestne zarobené ale násilne zobrané druhým ľuďom. Prijali by ste v dar od človeka, ktorý ho ukradol? Ja nie. Okrem toho sa niektorí kresťania snažia násilím nútiť ostatných, aby neškodili sami sebe (napr. zákaz drog) alebo konali dobro (napr. sociálny systém) a každý, kto má na to iný názor je automaticky odsúdeniahodný hriešnik (alebo niečo horšie). Každý, kto sa rozhodne nezaplatiť dane a radšej by tie peniaze osobne daroval chudobným (aby sa náhodou "nestratili") je zločinec, podvodník a musí ísť do basy. Každý, kto nechce naháňať ľudí za to, že nie sú neschopný pochopiť, že niektoré veci škodia je automaticky narkoman, feťák a patrí na okraj spoločnosti. Každý, kto si cení slobodu slova je automaticky zlodej a pirát, ktorý nerešpektuje autorské práva. Každý, kto si cení slobodu voľby je automaticky ten zlý, nenažraný kapitalista alebo zlý, nemorálny liberál.

Nech sa snažím akokoľvek, nenachádzam v Novom zákone nič, čo by hovorilo: "Ak niekto chce spáchať hriech, násilne ho donúť, aby to neurobil." ani: "Ak niekto nechce pomáhať druhým, násilne ho donúť aby pomohol." (ak som to prehliadol, upozornite ma - rád sa poučím). Našiel som iba to, že máme hriešnikom dohovárať (obmedzenú dobu) a ak nás nebudú chcieť počúvnuť, môžeme sa na nich vykašľať. Kresťanstvo nás učí, že Boh nás mal tak rád, že nám dal slobodnú vôľu - teda aj možnosť neopätovať lásku. A tiež, že máme milovať svojich blížnych. Nemali by sme im teda tiež nechať slobodnú vôľu? Samozrejme, keď niekto pácha násilia na druhých, je správne mu v tom (vhodným spôsobom) zabrániť. Ak sa dvaja ľudia dobrovoľne dohodnú na niečom, čo je teoreticky pre jedného z nich nevýhodné, máme právo im v takej dohode zabrániť? Zlepšíme nejako spoločnosť tým, že násilne zabránime niekomu spáchať hriech, ktorým by aj tak poškodil iba seba?

V poslednej dobe možno pozorovať silný odpor voči Cirkvi. Keď som skúmal príčinu tohoto odporu, narazil som na veľké množstvo názorov typu: "Kresťania nás nútia akceptovať ich morálne hodnoty." a "Cirkvi ide iba o nadvládu." Myslím, že tieto názory nevznikli "zo vzduchu" ale sú práve dôsledkom našej nelásky voči druhým. Zabudli sme na úplne najdôležitejšie prikázanie - prikázanie lásky. Píšem "nás", lebo nie som o nič lepší - tiež som chcel všetko zlé zakázať a volil som "jedinú správnu kresťanskú stranu". Našťastie mi nedávno niekto otvoril oči a ja som pochopil. Verím tomu, že je najvyšší čas, niečo s tým urobiť. Treba začať od seba - na to nás upozorňuje aj Ježiš.

Bez ohľadu na to, koho konkrétne sa rozhodnete (ne)voliť, skúste sa zamyslieť nad tým, či mu ide o skutočné kresťanské hodnoty alebo sa nimi iba populisticky oháňa a manipuluje. Bude vaša voľba prínosom pre celú spoločnosť alebo iba pre "vyvolenú skupinku"?

Kým som písal tento blogpost, na portáli Moja Komunita vyšiel pekný článok Boh a kapitalizmus

Volgende
Opmerkingen
sign-in-to-add-comment
Martin, vyjadrené názory zapĺňajú iné diskusné fóra. Avšak čo veta, to by chcelo dlhú diskusiu - vyjadruješ sa totiž k "svetovému mieru", ale Tvoje vyjadrenia vyvolávajú mnoho otázok. Napr.: "niektorí kresťania snažia násilím nútiť ostatných, aby nehrešili (napr. zákaz drog)" - je to však ešte horšie: nútia ich aj nevraždiť, nekradnúť, neznásilňovať, neklamať, nejazdiť v podnapitom stave, ... a to nielen kresťania! A kto to nedodržuje, tak ho zatvárajú do basy.
Alebo: "Neviem si predstaviť, že by niekto vedel lepšie ako ja, ktoré jedlá mi chutia, ktoré oblečenie sa mi páči, ktoré telekomunikačné služby rád využívam, akú banku/školu/nemocnicu považujem za dobrú." - samozrejme, že na takto sugestívne (a egocentricky) položené otázky je správna Tvoja odpoveď. Ale čo tak sa pýtať, ktoré jedlá Ti škodia / prospievajú, v ktorom oblečení zaujmeš tú správnu dievčinu, ktoré bankové služby sú najefektívnejšie, ktorý lekár Ťa skutočne vylieči, ... - tu by sa už našli nejakí viac zorientovaní.
Zaujímavé je aj Tvoje vyjadrenie: "Cirkev, ktorá bola od začiatku "dobrovoľná príspevková organizácia" (viď skutky apoštolov), začala nedávno prijímať dary, ktoré ale neboli čestne zarobené ale násilne zobrané druhým ľuďom. Prijali by ste v dar od človeka, ktorý ho ukradol? Ja nie." Moja odpoveď na položenú otázku znie: "Ani ja nie". Ale tomu "logickému guľášu" pred tou otázkou nerozumiem.
Martin, skús sa presnejšie vyjadrovať - ak niečo tvrdíš, snaž sa to logicky zdôvodniť, uveď zdroje, nemýľ si dojmy s pojmami. Niekedy menej znamená viac. Požehnaný deň!
Gepost op 14/02/12 1:01.
Nepochopil si myšilienku - ak sa niekto "zhuli", ovplyvní tým iba seba - sám si spraví zle, je to jeho problém. Rovnako ako fajčenie a pitie. Ak niekto kradne, vraždí... zasahuje tým do práv iných ľudí a zákaz takejto činnosti je iba (seba)obrana. Na to, aby som vedel, čo mi prospieva/škodí sa nepýtam štátu ale odborníka, ktorému dôverujem a konečné rozhodnutie je aj tak na mne. Ak jem veci, ktoré mi škodia, je to moja voľba, že si škodím a nikto nemá právo mi v tom NÁSILNE brániť, môže iba vyjadriť svoj názor.

Najvtipnejšie je to s tými lekármi - platíme ich ale aj tak neposkytujú služby, keď to treba (štrajky) - toto by si súkromní lekári nemohli dovoliť. Navyše ani s tým certifikovaním to nie je také úžasné - vraj sa stalo, že človek vydávajúci sa za lekára ošetril niekoľko ľudí.

"...začala nedávno prijímať dary..." - tým myslím dane.

Ďakujem za kritiku, rád ten článok upravím.
Gepost op 14/02/12 9:51 in antwoord op Peter Václavik.
Martin, ďakujem za odpoveď. Ja som sa nesnažil kritizovať, lebo to ani ja moc nemám rád - iba som trochu rozvíjal Tvoje myšlienky. Následne som si prečítal aj Tvoj predchádzajúci príspevok a potešilo ma, že si informatik. Tým viac by si mal klásť dôraz na logickosť svojich myšlienok, lebo tak neúprosná je aj logika počítačov a sveta okolo nás: príčina - následok.
Pokiaľ ide o toho "zhuleného", či opitého, týka sa to mnohých iných: bude potrebovať osobitnú lekársku starostlivosť, na ktorú sa mu skladáme my ostatní, aby sa dostal k drogám (alkoholu, či iným závislostiam), najprv okráda svoju rodinu, potom aj iných. Navyše nedáva dobrý vzor iným naokolo a takýto majú sklon do toho zaťahovať aj iných, najmä mladých, ktorí ešte nemajú rozvinuté kritické hodnotenie. A to už nehovorím o nešťastí, ktoré tým prináša svojim blízkym, najmä matky sú v tomto smere veľmi zraniteľné. Najhoršie je však to, že tento človek ničí v sebe obrovský potenciál, jedinečnú úlohu, pre ktorú ho Boh stvoril (" Veď sme jeho dielo, stvorení v Kristovi Ježišovi pre dobré skutky, ktoré pripravil Boh, aby sme ich konali. " - Ef 2,10). Preto sa jeho konanie dotýka nás všetkých. Zober si prípad z posledných hodín: Whitney Houston - koľkých ľudí sa dotkla je smrť (v dôsledku závislostí?). Požehnaný deň!
Gepost op 14/02/12 12:14 in antwoord op Martin Habovštiak.
Samozrejme sa na to snažím ísť logicky - mňa tiež presvedčili logické argumenty (možno nie som úplne človek, ktorý to vie podať ďalej).
Keď to vezmeme z ekonomickej stránky, nie som si istý, či zaplatíme viac za osobitnú zdravotnú starostlivosť alebo za políciu, súdy a väzenie pre narkomanov. Intuitívne si myslím, že za to druhé.
Aby sa dostal k drogám okráda okolie - pretože si na ne nedokáže sám zarobiť, lebo sú drahé. Ich cenu zvyšuje ich zákaz - je po nich väčší dopyt ako ponuka. Navyše vznikajú drogové monopoly, keďže je ťažké dostať sa na trh. Ak by drogy boli legálne, klesla by tým ich cena a pravdepodobne by si ich mohli dovoliť zaplatiť z vlastných peňazí. Zaujímavýje aj dôvod vzniku ťažkých drog - sú koncentrovanejšie, takže na rovnaký účinok stačí menej látky a menšie množstvo sa ľahšie skrýva. V Portugalsku sú drogy legálne od r. 2001 a problémy s nimi výrazne poklesli -viď http://www.libspol.eu/2011/article/16/nasledovat-portugalsku-cestu
Čo sa týka vzoru - to by sme mali poraziť my tým, že budeme dávať dobrý príklad ostatným. Verím, že takýmto prístupom dosiahneme viac ako násilím. Rodičia majú v prvom rade dobre vychovať svoje deti - to nie je nemožné, ja sám som typ človeka, ktorý má tendenciu všetko vyskúšať avšak dobrou výchovou moji rodičia dosiahli, že okrem kofeínu a alkoholu (extrémne zriedka a málo - nikdy som nebol "na mol") som žiadnu drogu neskúsil.
Keď si tým niekto zničí život je to smutné ale keď im v tom bránime násilím, je to ešte horšie.
Gepost op 14/02/12 14:44 in antwoord op Peter Václavik.