veľmi rozumný článok z časopisu trend. Dúfam, že sa ľuďom pomaly začnú otvárať oči a spamätajú sa. Alebo je pohodlie jedinca nadradené múdrosti?
V prepojenom svete zanechá človek stopu bez ohľadu na to, ako sa chráni
Nič nie je zadarmo. Všeobecne známe pravidlo má ešte dodatok: ak za vec neplatíme peniazmi, začne nakoniec predávať ona nás. Obchod v tomto štýle predstavuje televízia, ktorá prostredníctvom reklamy predáva firmám čas ľudí, ktorí ju sledujú. Podobne to robia napríklad webové stránky, ktoré sú síce zadarmo, ale cez reklamu a bannery predávajú časť pozornosti používateľa.
Väčšinou ide o férový obchod, keďže predávajúci (napríklad médium) aj kupujúci (človek pozerajúci reklamu) majú dobrú predstavu o tom, čo predávajú a kupujú. Reklamu je jasne vidieť a štruktúru divákov ukáže pomerne jednoduchý prieskum.
Sociálne siete, spolu s takmer každou službou od Googlu, nepísanú dohodu transparentnosti medzi predávajúcim a kupujúcim zmenili. Popri reklamách, ktoré servírujú rovnako ako tradičné webové médiá, si berú aj veľa informácií o súkromí svojich používateľov. Ich rozsah a hodnotu bežný používateľ nevie odhadnúť. Speňažiť sa ale dajú dobre.
Koľko stojí sexuálna orientácia
Podľa analýzy magazínu PC PRO dokáže Facebook predať jedno kliknutie na reklamu zameranú na menšie mestečko vo Veľkej Británii približne za 26 pencí. Ak sa ale zacielenie zúži len na centrum mesta a nezadaných homosexuálnych mužov vo veku od 18 do 21 rokov so záujmom o nočné kluby, cena jedného kliknutia stúpne na 71 pencí. Teda takmer na trojnásobok v porovnaní so široko zameranou reklamou. Facebook tak využíva hodnotu súkromných údajov svojich používateľov na zvýšenie zisku.
Nezáleží pritom na tom, či si používateľ nastavil, že údaje majú byť súkromné. Sociálna sieť ich pre reklamu využíva anonymizovane, čo jej umožňuje ponúkať reklamu a na základe akýchkoľvek údajov v jej databáze. Priamo súkromie cieľovej skupiny narušené nebolo – meno používateľa sa s jeho záujmami nedá cez reklamu spojiť.
Reklama však môže napríklad cieliť na mladé ženy, ponúknuť im ďalšiu službu vyžadujúcu registráciu pomocou e-mailovej adresy a mena. Výsledkom môže byť menný zoznam samostatne žijúcich mladých žien v danej oblasti, ktorý by ich mohol vystaviť v horšom prípade osobnému riziku a v lepšom prípade len ďalšej reklamnej kampani.
Problémom je cena
Facebook získal hodnotu znížením bezpečnosti svojich používateľov, čo je len jeden z príkladov toho, ako zbieranie údajov o súkromí zmenilo výhodnosť obchodov „zadarmo“. Podstatou problému nie je fakt, že sociálne siete do súkromia zasahujú, ale to, že bežný používateľ si neuvedomuje rozsah, v akom sa to deje.
Najlepším príkladom je aféra okolo aplikácie Girls Around Me (Dievčatá okolo mňa) pre iPhone. Aplikácia robila presne to, čo naznačuje jej názov. Na telefóne zobrazila polohu dievčat v okolí používateľa spolu s fotografiou a ich profilom na Facebooku. Kombinovala najmä údaje z aplikácie Foursquare, ktorá umožňuje používateľom označiť svoju polohu, a informácie z Facebooku.
Všetky údaje získavala z verejne dostupných záznamov, ktoré ľudia dobrovoľne zverejnili na rôznych sociálnych sieťach a nechali ich verejne dostupné. Až po nedávnej sérii článkov sa aplikácia dostala do širšieho povedomia. Následne jej sieť Foursquare odrezala prístup k svojim (inak verejným) dátam a nakoniec ju Apple stiahol z ponuky aplikácií.
Aplikácia pritom využívala len údaje, o ktorých už väčšina používateľov aspoň tuší, že sú verejné a mohli by byť zneužité. Jediné, čo spravila, bolo, že ich spájala a dávala do kontextu.
Pre bežného používateľa je však zdieľanie a postupné stieranie súkromia tak príjemné a užitočné, že nemyslí na to, ako sa informácie v systéme hromadia, navzájom nabaľujú... a akými cestami ich tretie strany môžu využiť.
V princípe je to rovnaké, ako keď si ľudia deň za dňom pochutnávajú na "ešte jednom koláči". Potom zrazu zistia, že pribrali tridsať kíl a doktor začína dosť často spomínať riziko infarktu. Momentálny benefit je príliš lákavý na to, aby si človek dokázal vyhodnotiť dlhodobé riziko. Sociálne siete a ďalšie webové služby sa prijímajú veľmi ľahko lebo vo vnímaní používateľov prinášajú jasnú hodnotu a veľmi nízku cenu.
Pri spätnom pohľade sa zdá, že súkromie bolo vždy príliš cenné na to, aby sa ho ľudia rozhodli nakoniec nepredať. Zatiaľ nie je jasné, či dobre odhadli jeho cenu. Ak sa ukáže, že je iná ako si v súčasnosti myslíme, môže prísť významná korekcia správania aj trhovej hodnoty Facebooku.
Zverejnené na stránke: http://technologie.etrend.sk/it-biznis/rozlucte-sa-so-sukromim-bolo-prilis-drahe.html