« Back

Čo hovorí sv. Benedikt o modlitbe?

Ak chceme niečo žiadať od mocných osôb, neodvažujeme sa to urobiť inak ako s pokorou a úctou. O koľko viac so všetkou pokorou a čistou oddanosťou musíme prosiť Boha, Pána všetkých vecí. Buďme si vedomí, že nie pre mnohé slová budeme vypočutí, ale pre čistotu srdca a skrúšenosť sĺz.

Sv. Benedikt sa narodil v Norcii v Umbrii okolo roku 480. Žil pustovníckym životom. Na Monte Cassino založil kláštor a napísal rehoľné pravidlá, ktoré sa rozšírili po všetkých krajinách. Je patrónom Európy.

V ktorých obdobiach sa recituje aleluja?

Od svätej Veľkej noci až do sviatku Turíc sa nepretržite recituje Aleluja pri žalmoch aj pri responzóriách.  Od Turíc až po začiatok Veľkého pôstu sa recituje každú noc so šiestimi žalmami nočnej Vigílie. Každú nedeľu, okrem Veľkého pôstu, nech sa chválospevy pri Ranných chválach, Prime, Tercii, Sexte a None recitujú s Aleluja, ale pri Vešperách už s antifónou. Responzóriá nech sa nikdy neodriekajú s Aleluja, okrem obdobia od Veľkej noci do Turíc.

úcta pri modlitbe

Sv. Benedikt myslí súkromnú tichú modlitbu, ktorá sa pridávala po prednese jednotlivých žalmov počas bohoslužieb. Neskôr túto modlitbu nahradila doxológia "Sláva Otcu".

Ak chceme niečo žiadať od mocných osôb, neodvažujeme sa to urobiť inak ako s pokorou a úctou. O koľko viac so všetkou pokorou a čistou oddanosťou musíme prosiť Boha, Pána všetkých vecí. Buďme si vedomí, že nie pre mnohé slová budeme vypočutí, ale pre čistotu srdca a skrúšenosť sĺz. Preto nech je krátka a čistá modlitba, ibaže by sa predĺžila z vnuknutia Božej milosti. Modlitba v spoločenstve v každom prípade nech je celkom krátka a na znamenie predstaveného všetci súčasne vstanú.

Mt 6, 7

MODLITBA VYCHOVÁVA BOŽIE DIEŤA

Základný rozdiel medzi výchovou profánnou a kresťanskou spočíva v tom, že kresťan sa vychováva modlitbou. Výchova kresťana, ktorý sa nemodlí, je nemožná, lebo všetky základné premeny duše, ktoré sa majú uskutočniť, aby sa človek stal Božím dieťaťom, sa normálne dosahujú iba v atmosfére modlitby.

Tak ako formou svedomia dieťaťa je pohľad do očí matky alebo otca, v ktorých môže čítať dobro alebo zlo vo svojich skutkoch, podobne formou svedomia Božieho dieťaťa jej pohľad do očí Boha, a nie teoretické morálne zásady naučené z kníh. Bez tohto pohľadu sa človek nikdy nemôže stať opravdivo Božím dieťaťom. Kto chce naozaj vychovávať kresťana, musí predovšetkým zaistiť to, aby sa ten človek modlil. Tak ako sa nedá zušľachťovať železo, ktoré je vytiahnuté z ohňa a vychladnuté, nedá sa formovať ani duša, ktorá je vyňatá z atmosféry modlitby, lebo má v sebe vnútornú tvrdosť pýchy, na ktorú neexistuje iný liek ako modlitba. 

Keď sa človek modlí, čosi sa v ňom mení, dokonca aj keď o tom nevie. Pred Bohom každé stvorenie prechádza do akéhosi "tekutého" stavu: "Ako vosk sa topia vrchy pred tvárou Pánovou, pred Pánom celej zeme" (Ž 97, 5). Teológia milosti nám hovorí, že každý človek prijíma od Boha dostatok milostí potrebnej ku spáse, ale nehovorí o tom, že túto milosť človek prijíma bez modlitby. Dá sa povedať, že milosť modlitby je časťou tejto dostatočnej milosti.

Človek, ktorý sa modlí tak, ako vie, a spôsobom, ktorý mu vyhovuje, obyčajne sa modlí dobre, lebo Boh je bohatý na milosť, aby nám vyšiel v ústrety, keď ho hľadáme. Sú dve pravidlá, ktorých používanie nás vedie k úspechu v živote modlitby:

1. Modliť sa tak, ako nám to najviac vyhovuje, spôsobom pre nás najprirodzenejším, ktorý vychádza jednoducho z toho čím sme pred Bohom.

2. Vytrvať vo vernosti modlitbe napriek všetkým roztržitostiam, všetkým suchopárnostiam, opierajúc sa o vieru v nemennú lásku a vernosť Boha vo vzťahu k nám.

Predovšetkým tieto dve veci má v oblasti modlitby zabezpečiť vodca duše.

Na modlitbu je potrebný čas. Nesmieme podliehať dnes veľmi rozšíreným mienkam, že čas na modlitbu nie je potrebný, pretože modliť sa môžeme predsa vždy, keď máme dobrý úmysel. Dokonca je možné modliť sa prácou, službou blížnemu... Je potrebné držať sa zdravého úsudku a tradičnej náuky Cirkvi. Cirkev vždy rozlišovala modlitbu a prácu. Sú to dve rozdielne hodnoty, z ktorých jedna posväcuje druhú: nie práca posväcuje modlitbu, ale modlitba prácu. Práca, ktorá nie je posvätená modlitbou, sa môže stať mohutným nástrojom satana na zabitie ľudského ducha, ako sme dnes toho svedkami. 

Je potrebné, aby človek mal hlboký a silný život modlitby. Inak to bude ilúzia a pokušenie, ktoré vedie ku zničeniu duchovného života. Je potrebné nájsť si čas na modlitbu. Kresťan musí mať lásku k Bohu, aby si čas na modlitbu vytváral. Na to, čo je dôležité, si človek vždy nájde dosť času. Predovšetkým si musí nájsť čas pre Boha a nesmie byť v tom úzkoprsý a skúpy, lebo inak nenaplní svoju úlohu zvelebovať Stvoriteľa, ktorá je cieľom jeho bytia a základným svedectvom, aké má kresťan dať zmaterializovanému a ateistickému svetu. A nezablúdli v tom.

Modlitba má byť pravdivá, teda nie je akýmsi čisto formálnym vykonávaním nejakých duchovných cvičení alebo odrecitovaním určitých modlitieb, ale pravdivým kontaktom s Bohom. Pravdivá vnútorná modlitba je rozjímanie, ktoré si vyžaduje vzdialenú a blízku prípravu a má viesť k predsavzatiu ako hlavnému ovociu rozjímania... Preceňovanie tejto modlitby a tvrdenie, že je pre všetkých univerzálnou cestou k modlitbe, bolo v poslednej dobe častou chybou.

Je ťažké modliť sa, ak je ľudský duch zbavený poznávania Boha a myšlienok na Neho. Vysilený, zatvrdnutý a unavený prácou pristupuje k modlitbe bez akejkoľvek ochoty. Počas modlitby nemá vôbec z čoho čerpať, jeho myseľ je prázdna, vnímanie strnulé, je už veľmi dlho bez tepla pravdy o Bohu. 

Boh môže dať milosť modlitby aj bez ľudskej prípravy. Vtedy modlitba môže plynúť z duše, ktorá nebola predtým skyprená rozjímaním o Božích pravdách, tak ako kedysi vody vytryskla zo skaly na púšti (porov. Ex 17, 6). Bol to však zázrak. Za normálnych okolností si modlitba vyžaduje prípravu, pri ktorej sa používa zásada - kto skúpo seje, skúpo bude žať (qui parce seminat, parce et metet - porov. 2 Kor 9, 6). Touto nesmierne cennou prípravou je duchovné čítanie. 

Spôsoby duchovného čítania:

1. Čítať po malých úsekoch, pričom sa zastavujeme a meditujeme nad myšlienkami. Metóda blízka bežnému rozjímaniu.

2. Čítať väčšie pasáže a z času na čas sa pristaviť v sústredení, aby sme sa modlili. Je potrebné tak robiť vtedy, keď nás duch dotknutý Duchom Svätým prostredníctvom konkrétnych právd sám vníma potrebu pristaviť sa, aby zo seba vylial akosi sa dvíhajúcu vlnu modlitby. Vtedy už nejde len o rozjímanie nad tou či onou prečítanou pravdou, ale skôr o vyliatie pocitov nahromadených počas čítania. Tiež o vyliatie túžby po Bohu, ľútosti kvôli vlastným vinám, návalu vďačnosti... Počas čítania sa v našej duši hromadí určitá plnosť, ktorá sa chce vyjadriť, lebo jej pramene sú zasiahnuté. Slobodne sústredená pozornosť tak zachytáva životodarné a jeho potrebám primerané myšlienky, ktoré sa v duši stávajú generátorom modlitby. To je to lectio divina dávnych mníchov, ku ktorému sa dnes čoraz častejšie vraciame, ako k zdravému funamentu života modlitby.

ústna modlitba

Je univerzálnejšou školou modlitby ako čítanie, pretože sa v nej učia modliť aj takí, ktorí nevedia čítať a písať.

Keď chcel Ježiš svojich učeníkov naučiť modliť sa, tiež ju použil. Máme teda isté formuly modlitieb dané samotným Bohom, ktorých aktuálnosť a hodnota nikdy nezanikne. Tiež Žaltár je neobyčajnou školou modlitby a modlí sa v nás Duch Svätý.

Aby ústna modlitba viedla k prehĺbeniu duchovného života, nemusí byť odriekaná tak pomaly, aby sa premieňala na rozjímanie o každej vete. Je dobré ju praktizovať s istými pauzami, aby sa duch viac sústredil a mal možnosť sa slobodne vyjadriť. 

Ak sa niekto veľa modlí, nezáleží na tom, či ide o modlitbu ústnu alebo v myšlienkach, a dlhší čas nevidieť nijaký vplyv tohto života modlitby na jeho duchovný rast, potom existuje veľmi vážna pravdepodobnosť, že tá modlitba nie je taká, aká by mala byť. Takáto situácia vznikne vtedy, ak človek nečerpá silu z modlitby, ale iba uteká od reality do vysnívaného sveta modlitby. Taká modlitba nemôže priniesť očakávaný úžitok, pretože jej chýba najdôležitejšia podmienka plodnosti modlitby, čo je úplné prijatie Božej vôle a zjednotenie sa s ňou.

zotrvanie pred bohom / Adorácia najsvätejšej Sviatosti Oltárnej

V tejto modlitbe sa zdôrazňuje prvenstvo lásky. Táto modlitba už  nie je na úrovni predstáv, myšlienok či pocitov, ale nad nimi. Predstavy, myšlienky a pocity už pre dušu prestali byť pomocníkmi pri modlitbe a návrat do tejto sféry už nie je možný, kontemplácia sa ustálila.

Pri každej modlitbe môže prísť obdobie suchopárnosti, roztržitosti, ktoré je potrebné prekonať vytrvalosťou.

sväté písmo

Pri čítaní Svätého písma je potrebná viera a pokora. Bibliu je potrebné čítať v tom zmysle, v ktorom bola napísaná (Nasledovanie Krista - Tomáš Kempenský, kniha I, kapitola V, 1-2).

Ten, kto prijíma Eucharistiu, sýti sa Bohom a zjednocuje sa s Ním, prebýva v Bohu a On v ňom. Niečo podobné sa deje pri čítaní Svätého písma, je to v istom zmysle tiež stretanie sa so Slovom - Múdrosťou Otca, ktoré sa dáva človeku za duchovný pokrm vo Svätom písme: "Nielen z chleba žije človek, ale z každého slova, ktoré vychádza z Božích úst," hovorí Pán Ježiš (porov. Mt 4, 4; Dt 8, 3). Spoločenstvo Božieho Slova a Božej Múdrosti dáva človeku milosť myslenia podľa Božieho Ducha, dáva víťazstvo nad svetským zmýšľaním a konaním. Sväté písmo je najsilnejším protijedom proti satanovi. 

Sväté písmo máme študovať kvôli tomu, aby sme poznali Boha a stretli sa s Ním. Aj keď vedomostná znalosť je tiež potrebná, je potrebné sa tu riadiť vierou. Ten, kto sa bude riadiť pocitmi a povrchnou skúsenosťou, môže po určitom čase zanechať Sväté písmo ako príliš suché a neprinášajúce pocity duchovného úžitku. Ako pri modlitbe, aj pri Svätom písme je potrebné zotrvať aj počas suchoty, lebo aj tu, aj pri modlitbe ide o stretanie sa s Bohom.

Seriál o ruženci od sv. Ľudovíta Mária de Grignion

2-jazyčný PDF časopis Boh je láska

Moja misia - mobilná aplikácia pre OS Android - sťahovanie:

  • POČÍTAČ: Po načítaní webovej stránky je potrebné kliknúť na zelený obdĺžnik “Code” a potom na “Download Zip”.

  • SMARTFÓN: kliknite na „nazov-suboru.apk“ a potom na „View raw“ /  (tri bodky v riadku s veľkosťou aplikácie)

https://t.me/missioplus

November 4
Zuzana Dašková wrote a new blog entry, Magazín Suzette 3.
12:27 PM
August 22
Zuzana Dašková wrote a new blog entry, Druhé číslo magazínu Suzette (stiahnutie zadarmo).
10:23 AM
May 9
Zuzana Dašková wrote a new blog entry, Digitálna mena a jej negatívne dôsledky.
12:22 AM
June 28
Zuzana Dašková updated a blog entry, Katolícka hudba - ako sa prihovoriť Pánu Bohu.
11:04 PM
Zuzana Dašková updated a blog entry, Katolícka hudba - ako sa prihovoriť Pánu Bohu.
11:03 PM
Zuzana Dašková updated a blog entry, Katolícka hudba - ako sa prihovoriť Pánu Bohu.
11:02 PM
Zuzana Dašková wrote a new blog entry, Katolícka hudba - ako sa prihovoriť Pánu Bohu.
11:01 PM
June 16
Zuzana Dašková wrote a new blog entry, Mobing a bossing - poznáte ich?.
12:34 PM
May 16
Zuzana Dašková wrote a new blog entry, MANŽELSTVO PO KATOLÍCKY.
12:33 PM
April 10
Zuzana Dašková wrote a new blog entry, Nepoužívajme násilie na podporu LGBTI.
8:24 PM
Subscribe to Zuzana Dašková's activities. (Opens New Window)