« Back

Veríš v Boha?

Zdanlivo jednoduchá odpoveď, ale za ňou sa neraz ukrýva množstvo podotázok, či priamo predsudkov.

Dnes, už viac než kedykoľvek predtým, sa aj taká exaktná veda, akou je fyzika, ktorá vyžaduje množstvo experimentov a pokusov, zaoberá vecami, ktoré v našom troj či štvor rozmernom priestore je nemožné overiť našimi zmyslami. Samozrejme, hovorí sa o nedostačujúcej technike, ktorá nám potom umožní, tieto veci poznať. Ako keď Aristoteles polemizoval o atómoch dávno pred tým, než bol vynájdený elektrónkový mikroskop. Ale aj samotná technólogia, ktorá sa týka hmoty, má svoje obmedzenie v čase a priestore. Má svoje hranice, aj keď nevedno, kde sú. Mnohé veci nemôžeme skúmať len na základe našeho empirického poznania. Niektoré javy sa jednoducho v prírode, teda nám znamom hmotnom svete, proste prejavujú, aj keď za nimi stojí neznáma sila. My dokážeme vnímať prejavy niečoho, čo aj nemôžeme priamo uchytiť, zmerať, poznať zmyslami. Niekde nám stačí technológia, inde ani tá. Einstein vytvoril svoju svetoznámu teóriu relativity len na základe svojej predstavivosti. Je to uznávaný vedec, fyzik, ktorý veril, a to silno v Boha. Jeho teórie boli časom experimentálne preverené, aj keď ho postupom času prekonal Slovák, pochádzajúci z Košíc. Teórie ohľadom inteligentného dizajnu, či zistené poznatky ohľadom zlatého rezu sú vo vede a z časti aj mimo nej. Boli časy, keď odborníci tvrdili, že je nemožné presiahnúť rýchlosť zvuku. Dnes by sme sa tomu asi vysmiali, kedže máme lietadlá, aj keď bezpilotné, ktoré sa dokážu pohybovať aj rýchlosťou Mach 12, čo znamená, že presahujú rýchlosť zvuku dvanásť krát. Mnohí vedci udávajú, že byť presvedčený o Darvinovej teórii evolúcie, je tiež v dnešnej dobe viera, ktorá nemá vedecký podklad. Dokonca ju mnohí v rámci genetiky popierajú. Moja neter študuje genetiku, je najlepšou žiačkou na UPJŠ, jediná s červeným diplomom. Ona zastáva teóriu evolúcie. Možno sa ešte nestretla s argumetmi jej kolegov, ktorí v rámci jej odboru, túto teóriu vyvracajú. Na mojej neteri sa mi páči, že aj keď nie je veriacia, je to silne racionálny človek, ktorý vie prijať určité názory a fakty, tie si prehodnotiť a nestojí len za daným názorom. Je to vedkyňa v pravom slova zmysle, že chce poznať pravdu.

                Nuž, stretol som sa s tým, že učiteľ sa práve pýta svojho žiaka, či verí v Boha. Žiak mu odpovedá áno. Učiteľ sa ho pýta, či ho niekedy videl. Žiak odpovedá, že nie. A učiteľ sa ho pýta, ako môže veriť na niečo, čo nevidel? Žiak mu odpovedá stroho, či videl on, profesor, už svoj mozog niekedy? Učiteľ mu odpovedá, že nie. Žiak odpovie, a predsa veríte, že ho máte. Tu niektorým možno napadne aj časť zo známeho filmu s Bolkom Polívkom, kde sa pýta: „Pani doktorko? Věříte v Boha?“ Ona odpovedá: „Ne, nikdy ho nikdo neviděl.“ Dobre, zvyšok si možno dohľadáte, iní to poznáte. Predsa len, samotný Einstein mal vraj podobnú polemiku so svojim profesorom na univerzite. Odpovedal mu na túto otázku priamo fyzicky (teda v rámci fyziky). Koho to zaujíma, nech si to vygúgli. Nech už je to len akási poviedka, alebo fakt. My katolíci máme hneď na začiatku, ako sa začíname učiť katechizmus Katolíckej cirkvi to, ako môžeme poznať Boha. Tiež je to v tom Katechizme a každý katolík to najskôr pozná.  Kto nepozná, môže sa s tým oboznámiť na internete, kde je celý Katechizmus uvedený.

                Dobre, prejdem k ďalšej časti čo najrýchlejšie. Mnoho teológov má rado Jánovo evanjelium. Každý kresťan vie, že to Jánovo, sa odlišuje od ostatných, ale vyznačuje sa tiež presnosťou, ako aj filozofickou jasnosťou a krásou. Ján píše: Jn 1,18 Boha nikto nikdy nevidel. Jednorodený Boh, ktorý je v lone Otca, ten o ňom priniesol zvesť. Boha nikto nevidel. A predsa, my kresťania neveríme v nejakého Boha, ktorého nepoznáme. V nejakú nadprirodzenú bytosť, bez tvaru, tela. V nejakého Architekta, Stvoriteľa, niekoho neznámeho. My si nedefinujeme Boha, podľa svojich predstáv. My veríme v konkrétneho Boha, ktorý sa vtelil, inkarnoval, do ľudskej bytosti. Stal sa jedným z nás, ako to spieva Alanis Morrisette vo svojej známej piesni Čo by bolo, keby bol Boh jedným z nás. Nie Alanis. My na Slovensku poznáme tú frázu, čo by bolo... Boh bol jedným z nás a o tom píše sám Ján, jeho učeník, jeho milovaný učeník! Jednorodenný Boh! Boh sa narodil! Na túto Zem. A nie len trpel s nami, ale aj sa zabával! Ježiš sa zabával, určite sa smial, tancoval, mal rád hudbu, mal rád ľudí, pil víno a hodoval. Boh bol jeden z nás, a vyskúšal si všetko ako my. Ale Boh bol aj prvý rehoľník na svete. Áno, tak to bolo. Boh bol členom jedinej židovskej sekty, a bolo ich veľa, ktorý  sa rozhodol žiť ako rehoľník. V celibáte, v poslušnosti vo všetkom voči Otcovi, čo vidíme v Getsemane, a v chudobe, veď nemal ani kde hlavu skloniť. Tá sekta sa volala Eséni a existovala krátku dobu. Možno  niektorým kresťanom som znepríjemnil to tým pojmom sekta, takže odkazujem ich na štúdium, aby pochopili. Všetko vysvetľovať a všetkým sa zaoberať, tak nepíšem článok, ale skôr knihu. A tú by nikto nečítal.

                Mnoho ľudí vyčíta Katolíckej cirkvi to, že sa postarala o vymazanie dejín. Ničila literatúru, pôvodnú vieru ľudí, poznanie. A to robila násilím. Sväté Písmo je jedinou knihou, ktorá o Ježišovi vypovedá. Prečo by iní, rovnako ako samotná Katolícka Cirkev, nechceli z dejín vymazať veci, ktoré sa jej nepáčili?  Kresťanstvo nebolo po vôli ani Židom, ani mocnárom krajín. Bolo potlačované. Skoro všetky historické pramene o Ježišovi sa dajú silne spochybniť, iné sú už preukázaným podvodom, ktoré Cirkev vytvorila. Aj keď som katolík, nebudem tu podporovať iné historické fakty o živote Ježiša. Je to nezmysel. Veľa dejín, pravdivých dejín, máme pochovaných v prachu, môžeme sa o nich len dohadovať, pretože panovníci ich zmazali, a iné živly, ktorým nevyhovovali. V rámci civilizácie Mayov, ktorí sú natoľko obľúbení, ostalo len niekoľko kódexov, ktoré sa nespochybňujú. Jednoducho sa zachovali, aj keď Katolícka Cirkev mohla za ich likvidáciu, to nepopieram, ako aj za mnohé. Nie, tieto veci nekonala len Cirkev, aj keď mnohí ju obviňujú, lebo má byť dokonalá. Nie je dokonalá. Všetci si nesieme v rámci Cirkvi svoju vinu, nebudem už spomínať filozofický smer, pretože to chcem písať hlavne pre jednoduchých ľudí, ktorí by chceli, nech hľadajú a vzdelávajú sa. Všetci prosíme o odpustenie, a s pápežom Františkom, sme za potrestanie vinníkov. Cirkev má hlavu Ježiša, ten ju vedie na Golgotu, a telo zjazvené hriechmi. Krutými hriechmi. Cirkev nie je dokonalá a nikdy nebola.Každý, kto kedy uveril, tak za neho bolo Ježišovo telo zjazvené jeho hriechmi, pretože čas existuje inakšie, ako ho vnímame. Moderná fyzika by vám v tomto vedela odpovedať, aj keď by to boli experimentálne nepotvredené teórie. Napriek tej svojej nedokonalosti ju jej hlava vedie. Pozrite si štatistiky zločinov a zla vo svete, či už v rámci zneužívania detí, alebo prepierania peňazí. Určite sú omnoho vyššie, než to, čo sa odohralo v Katolíckej cirkvi. Každý jeden matematik, by mi však vedel povedať, ako sa dá štatistika zneužiť, ako aj každý jeden politik. Cirkev však štatistiky nevytvára, nemá v nich svoj vlastný záujem a nemá ani prečo mať. Tvoria ich iní. A Cirkev, ako taká, nie je pozemská inštitúcia. Samotný sv. Augustín (Učiteľ Cirkvi pre katolíkov) povedal, že je mnoho katolíkov, mimo Cirkvi. Boh, si založil svoju Cirkev na Zemi. Jeho Duch Svätý vedie ľudí, či už sú v pozemskej Katolíckej cirkvi, alebo inej kresťanskej cirkvi či spoločenstve. Tí, ktorí dostali dar viery, sú si jednotní, pretože ich vedie Duch, a vo svojej duši veria tým istým princípom, nech už sú v hociktorej Cirkvi. Božiu Cirkev si vedie vždy Boh. Musíme teda rozlišovať, medzi príslušníkmi tej ktorej Cirkvi, ktorí sú síce jej príslušníkmi, ale nie vyvolenými Božími. Boh si svojich zachová až do konca. Boh má iné oči. Skutočná Božia Cirkev je tá, ktorá obdržala pravú vieru, a ktorá zachováva Ježišove prikázania. Bez ohľadu na ľudskú ustanovizeň. Inakšie, nech je aj samotný Sv. Augustín, vyhlasený za kacíra v Cirkvi. Ja neviem, či hinduistickí bohovia, alebo Budha napísali sami o sebe nejaký svoj spis, či to urobili iní, a neviem na akých základoch, ale aj keby o Aristotelovi, Platónovi, Kantovi atď., napísal niekto iný, mám tomu veriť? Alebo nie. Boli títo ľudia skutočne tu? Vieme to skutočne historicky určiť? Spochybniť by sa dalo čokoľvek veľmi ľahko. Najmä v oblasti histórie. Túto veľmi krehkú rovnováhu, by mohli mnohí spochybniť. Historik je vedec, a nie kritik, ale samozrejme, tiež môže pracovať len na základe uchovaných a doložených faktov. Historik súdiť nemá. Má podávať fakty aké sú. Ale mnohé fakty už nie sú, a mnohí chceli zachovať len tie fakty, ktoré boli vhodné. Sväté Písmo má samotnú historickú výpoveď. Človek si to len musí uvedomiť a poznať veci. V takej knihe Genezis, nečítame nejaké bájky, rozprávky. Čítame o tom, v čo verili ľudia v čase babylonského zajatia. Koľko Mojžišových kníh vlastne napísal Mojžiš? Teda Tóru, či Pentateuch, v ktoré veríme my aj Židia. Prečo my katolíci, máme kňazov, ktorí študujú  napríklad Bibliu? Už samotnú tú knihu je potrebné chápať. Teda Knihu kníh, ako sa prezentuje.

 Študujem prekladateľstvo, tlmočníctvo. Mnoho ľudí nepochopí to, že preklad samotný je viac, než len prevod z jazyka do jazyka vďaka slovníku. Nie, to nie je ono. Preklad síce lingvisti povedali, že je možný, pretože každé slovo v jednom jazyku, je nahraditeľné iným slovom, s podobným významom, teda ekvivalentom. Ale nie je. Verte mi, že preklad je viac, ako nahrádzanie nejakých slov. S ním sa stretávame už, keď náš farár, alebo kazateľ, či pastor nám chce objasniť veci Písma. Prečo si nemôžeme Písmo  vysvetľovať po svojom? Jednoducho preto, že by sme mu neporozumeli. Nemáme dostatok poznatkov, bez predchádzajúceho štúdia. Ja ako prekladateľ, musím v prvom rade chápať kultúru národa a dejinný vývoj, aby som ho vedel pochopiť vo vzťahu k tomu môjmu, ako aj úplne dokonale jazyk, či cudzí, alebo ten môj, a to na vyššej úrovni, než je tá učiteľská. Samozrejme, že musím chápať aj svoje spoločenstvo, pre ktoré prekladám. Svoje dejiny a kultúru. Rovnako človek, ktorý chce vysvetľovať Písmo, musí rozumieť pomerom v tej dobe, tej kultúre, čo, kde, prečo a kedy. A musí rozumieť svojej kultúre, svojej dobe. Aká reč sa používa teraz, aké je terajšie zmýšľanie ľudí, aby im vedel správne previesť  posolstvo Biblie, ktoré je nadčasové. V rámci prekladu sa študuje špeciálne aj Biblický preklad, pretože tento je jedinečný a špecifický. Váš farár, pastor, kazateľ, vám nedokáže podať adekvátne vysvetlenie Písma, ak dostatočne nepozná vtedajšie pomery, ba viac, musí poznať ich dokonale, ako aj terajšie pomery, jazyk a zvyklosti. Filip musel vysvetľovať eunuchovi Izaiáša, napriek tomu, že ten poznal pôvodný jazyk, teda hebrejčinu. On ho totiž čítal. Eunuch nerozumel Izaiášovi, no jazyk poznal. Filip mu musel vysvetliť a vyjasniť ten rozdiel medzi kultúrami, o kom to vôbec ten eunuch číta. S prekladom sa stretávame teda oveľa častejšie, než sme si mysleli. Preklad nemusí byť presne doslovný, pretože to môže byť ten najhorší preklad, aký len môže byť. Musíme sledovať cieľ samotného prekladu, teda človeka, ktorý ho má pochopiť. Každý jazyk má svoju štruktúru, každý národ má svoju históriu a kultúru. My prekladatelia berieme kultúru inakšie, než väčšina ľudí. Kto z vás chce toto pochopiť, nech si nájde pojem kultúry, čo znamená pre prekladateľov a tlmočníkov. Áno, tlačím vás k samoštúdiu a vzdelávaniu sa. Keby som sa sám samonevzdelával a nemal túžbu po vzdelaní a pravde, ako Sv. Dominik Guzmán, nebol by som dnes asi nikde. Skúmajte ľudia veci a vzdelávajte sa. Potlačte v sebe predsudky, ktoré vás brzdia a škodia vám.

Vo viere, ako v hocičom inom, potrebujeme výklad, aby  sme patričné duchovné, či filozofické hodnoty správne chápali. Na východe je to guru, učiteľ, ktorý ma obmedzený počet žiakov, aby poskytol svoje vzdelanie a vedomosti ďalším generáciám. V opačnom prípade, keby to bolo len na nás samých, môžeme veci odlišne pochopiť. Teda veríte v Boha? Skôr, než odpoviete, zamyslite sa nad pár argumentmi v tomto článku. A hlavne rozvíjajte si svoj zdravý sedliacky rozum, ktorý je ten najdôležitejší. Múdrosť nedosiahnete štúdiom, tým dosiahnete z časti pochopenie, ktoré vedie k múdrosti. Nech už by ste sa zaoberali Karlom Popperom, či Tamarou od PhDr. Vladímira Čermáka, Csc. Nech je zvelebený Ježiš Kristus!

Comments
sign-in-to-add-comment
No comments yet. Be the first.