Blog

« Back

Apropo Gay-Pride

Zas tu máme pochod, ktorý vyvoláva veľa emócií. A zas tu máme aj tých veľa emócií. Pritom sa týka témy, ktorá je dosť vážna na to, aby si zaslúžila reflexiu s chladnou hlavou. Tak som sa pokúsil aj ja... s chladnou hlavou.

Pochod homosexuálne orientovaných občanov za svoje práva je legitímnou záležitosťou, ktorá by nemala robiť problémy v žiadnej demokratickej krajine.

Prečo tie emócie?

Myslím, že dôvody sú štyri:

1. Homosexualita je otázka, ktorá sa týka veľmi intímnej zložky života človeka, jeho sexuality, na ktorú je - samozrejme - každý z nás osobitne citlivý. Keď sa nás niekto alebo niečo dotkne "ako mužov" alebo "ako žien", alebo "ako vzťahu medzi mužom a ženou" alebo "ako vzťahu medzi mužom a mužom, resp. medzi ženou a ženou", sme na to osobitne citliví, možno azda až nekriticky - práve preto, lebo nám na tejto stránke našej osobnosti a našich sexuálnycch vzťahov osobitne záleží. Na druhej strane, "vďaka" sexuálnej revolúcii sa celá oblasť ľudskej sexuality, pod zámienkou odtabuizovania, stala verejnou témou - verejne sa prezentuje, verejne sa riešia dilemy či problémy, ktoré s ňou súvisia. Nie je jednoduché v tejto situácii zachovať svojej vlastnej sexualite a jej prežívaniu ten charakter intimity, dôvernosti a súkromia, ktorý si vo svojej podstate vyžaduje - a to nielen na svoje prejavy, ale aj na uvažovanie a rozhodovanie sa. A to vyvoláva emócie - pozitívne či negatívne, útočné či obranné, ktoré tejto problematike na pokojnom riešení nepridávajú...

2. Homosexualita je istou zásadnou odlišnosťou od prirodzeného heterosexuálneho charakteru ľudskej osoby. A tu sa vynára celý rad emotívnych otázok: je heterosexualita skutočne prirodzenosťou človeka? Ak áno, je jedinou možnou prirodzenou formou ľudskej sexuality? Ak nie, čo to vlastne znamená, že homosexulita je "neprirodzená"? Bez nároku na úplnosť, pokúsim sa naznačiť odpovede, ako sa mi zdá, že vyplývajú z prirodzeného zákona, teda Božieho stvoriteľského plánu. Ak sa pozeráme na ľudskú sexualitu z hľadiska jej funkčnosti (a Boh nič netvorí bez dôvodu, bez cieľa), potom ľudská sexualita (celý ten zložitý bio-psycho-sociálny ba i duchovný systém, ktorý nás charakterizuje "ako mužov" resp. "ako ženy") nás vedie jedného k druhému na to, aby sme sa navzájom obohacovali, dopĺňali, nachádzali šťastie v spoločenstve toho druhého... a aby sme spoločne plodili a vychovávali deti. Z tohto hľadiska je zrejmé, že ak by homosexuálny pár teoreticky mohol naplniť ten prvý cieľ, ten druhý zrejme nemôže, a to nie z funkčného hľadiska, ale v samej podstate takéhoto mono-sexuálneho zväzku. Ak teda uznávame ľudskú sexualitu ako prejav Božieho plánu s človekom, musíme prirodezný charakter priznať jedine heterosexuálnemu partnerstvu. V čom teda spočíva homosexualita ako odchýľka? Na túto otázku ešte stále neexistujú dostatočne presvedčivé a vyčerpávajúce odpovede. Je zrejmé, že existuje homosexualita "sociálna", spôsobená istým vonkajším vplyvom. Tá sa dá relatívne ľahko normalizovať (vyliečiť) prostredníctvom psychoterapie alebo iných špecializovaných metód. Avšak stretávame sa aj s homosexualitou, ktorá sa javí ako vrodená, azda geneticky podmienená. Kým na túto otázku nebudú jasné odpovede, je zrejmé, že u "netrpezlivých" bude generovať emócie, a to jednak u tých, čo ju chcú vnímať ako rovnocenný sexuálny prejav, ako aj u tých, čo ju chcú degradovať na úchylku... Pre nás, kresťanov, ostáva skvelým majákom Ježišov príkaz lásky, ktorý nemá nijaké "ale", iba ak upresnenie, že lásku si zaluhujú najmä trpiaci. A že človek, ktorý v sebe cíti homosexualitu, a zároveň si je vedomý istých spoločenských morálnych a manželských noriem, trpí veľmi, o tom isto nemožno pochybovať.

3. A tu je tretia príčina emócií. Je zrejmé, že nie každý, kto v sebe cíti homosexuálne sklony, je ochotný prijať, že spoločnosť neakceptuje homosexuálne prejavy (úkony), a to jednak tie intímne (homosexuálny pohlavný styk), a jednak tie verejné (uzatvorenie manželstva ako životného partnerstva, rovnocenného s manželstvom heterosexuálnym). Na druhej strane je rovnako pravdou, že v minulosti i dnes existovali tieto prejavy neakceptovania homosexuality v rôznych formách, vrátane skrytej či otvorenej diskriminácie. Ako teda nie každý homosexuál je ochotný prijať svoju situáciu ako kríž a niesť ho s Kristom po celý život..., tak nie každý človek v jeho okolí, či každé spoločenstvo, je ochotné prijať tohto človeka s rovnakou dôstojnosťou, ktorá mu prináleží ako ľudskej osobe. A tak ako isté zrejmé prejavy vylúčenia týchto ľudí z niektorých povolaní môžu prerásť do širších foriem diskriminácie, tak aj niektorí homosexuáli nie sú ochotní akceptovať, že ich situácia je - v súvislosti s niektorými špecifickými povolaniami - predsa len iná... Chce to aj akýsi zdravý rozum, sebareflexiu, nie uťahovanie sa "do kúta", vylúčenie sa zo spoločnosti, ale reálny pohľad na svoju situáciu, aj s jej špecifikami. A kde toto chýba, tam vznikajú emócie.

4. Toto je pravdepodobne štvrtý zdroj problémov, ktorý úzko súvisí s týmto (a podobnými) pochodmi za práva homosexuálov. Ak by šlo o verejné poukázanie na skutočnosť, že aj títo ľudia majú svoju dôstojnosť, ktorá musí byť rešpektovaná rovnako ako u ostatných ľudí, so všetkým, čo z toho vyplýva, nemal by byť nijaký problém s takouto ich manifestáciou za svoje práva, či proti diskriminácii. Avšak stále častejšie a stále viac sa javí, že tieto pochody sú skôr istým narcizmom homosexuálov (prečo sa to volá "pride" = pýcha?), umelým dvíhaním si sebadôvery, povedomia svojej sily, najmä keď - z dôvodov ťažko pochopiteľných (aj keď vysvetliteľných) - sa práve tieto prejavy tešia obzvlášť veľkému záujmu a podpore médií, a to už dlho vopred, ako aj doho po ich uskutočnení. Zdá sa, akoby išlo práve o rozdúchavanie týchto emócií...

Aj tu teda, ako vo všetkom... je asi vhodné prosiť predovšetkým o dar "rozlišovania duchov" - aby sme spolu s potrebou uznania dôstojnosti neprijímali všetky, aj zrejme bizarné a provokačné požiadavky týchto podujatí... a naopak, spolu s odmietaním extrémov nezmietli zo stola aj skutočný problém, ak existuje. A najmä prosme o lásku, lebo trpiaci človek potrebuje práve tú - lásku kreatívnu, zaangažovanú, hľadajúcu pravdu a objímajúcu človeka, veď "...to mne ste urobili" (Mt 25,40)

Previous
Comments
sign-in-to-add-comment
Suhlasim,vidim,ze uz aj medzi krestanmi sa nachadzaju ludia,ktori chcu "upravovat" co je Bohom stanoveneemoticon
Posted on 6/14/12 12:22 AM in reply to ja pepek.
Presne tak,ostava mi rozum stat,tu uz sa clovek "pasuje"do role Boha?Hmmm smutne,je to len obhajenie zvrhleho konania,nie ziadna netolerancia od krestanov.Nik tu netvrdi,ze nenavidi homosexualov,ale ten hriech co robia.
Posted on 6/14/12 12:25 AM in reply to Eva Baranovičová.
Maria,uplne s Vami suhlasim.
Posted on 6/14/12 12:29 AM in reply to Mária-Irma Danieliszová.
Jozef Fatura
reagujem na:

" Suhlasim,vidim,ze uz aj medzi krestanmi sa nachadzaju ludia,ktori chcu "upravovat" co je Bohom stanovene "

nerozumiem tomuto komentáru, akosi mi ušla pointa

???
Posted on 6/14/12 7:15 AM in reply to Nicole Kavuláková.
Jozef Fatura
Homosexuáli a manželstvo (Na zamyslenie)
Na prvý pohľad to vyzerá ako paradox – ľavicovo-liberálni politici a gejaktivisti sa snažia uzákoniť „manželstvá“ homosexuálov a na druhej strane heterosexuáli sa snažia vymaniť z tohto „bremena“ a túžia žiť voľne, bez „zdrapu papiera“. Paradox je to ale len na prvý pohľad. Obe tieto skutočnosti totiž majú len jeden a ten istý základ – ľudia prestávajú rozumieť čo je to manželstvo. Z definície je manželstvo trvalý zväzok jedného muža a jednej ženy, ktorý vytvára optimálne podmienky pre osobný rast a šťastie manželov, ako aj plodenie a výchovu detí.
Rozmach antikoncepcie v druhej polovici minulého storočia zasadil prvú a azda najsilnejšiu ranu manželstvu tým, že sexuálny život manželov oddelil od plodenia detí. Pilulka začala cestu postupného rozkladu, ktorý pokračuje nezáujmom o trvalý zväzok a vidí ho už len ako „zdrap papiera“. Preto sa niektorí snažia legalizovať rýchle rozvody, prípadne o uzavieranie manželstiev nemajú vôbec záujem. Najnovší útok na manželstvo je snaha zmeniť definíciu manželstva zo zväzku jedného muža a jednej ženy na zväzok dvoch ľudí bez ohľadu na pohlavie. Odtiaľ je už len krok k „manželstvám“ skupín osôb, či iným bizarným formám. To všetko je dôsledok toho istého problému – ľudia zabudli, že sú stvorení ako muž a žena a že tento rozdiel má svoj nezastupiteľný význam.
Ale aby to nevyznelo ta, že homosexuálni aktivisti to myslia s „manželstvami“ nejako vážne! To, čo chcú je, aby štát (teda spoločnosť) povýšil ich vzťah na rovnakú úroveň ako manželstvo muža a ženy, aby im dal „zdrap papiera“, že sú normálni. V skutočnosti, v krajinách, kde uzákonili možnosť sobášov osôb rovnakého pohlavia je záujem homosexuálov zosobášiť sa tragicky nízky, zrejme kvôli vysokej miere promiskuity v tejto komunite.
Homosexuálni aktivisti netúžia po sobáši s osobou rovnakého pohlavia. Oni túžia po normálnosti, túžia byť ako každý iný človek. Lenže táto ideológia prirodzenú túžbu o normálnosti obracia nesprávnym smerom. Namiesto priznania si, že ich sexuálna orientácia je nenormálna a prijatia tohto faktu ako svojho bremena, ktoré treba niesť, prípadne sa pokúsiť o liečbu (ktorá je nielen u nás striktne tabuizovaná), ich nabáda, aby svoju nenormálnosť riešili klamstvom. Klamstvo však ku šťastiu nevedie. (Ani do večného života so Stvoriteľom, pozn. vydavateľa).
Patrik Daniška (uverejnené v časopise Nahlas 2/2006)
Posted on 6/14/12 7:57 PM.
Asi trochu odbočím. Prepáč, ale podľa mňa ranu manželstvu nezasadil ani tak rozmach antikoncepcie, ako pohľad na tú ustanovizeň a tiež politická situácia (podpora rodiny). Neveriacemu ťažko vysvetlíš niečo o Bohu a Kresťanov je žalostne málo (soľ zeme). Keď pár v Boha neverí a spoločnosť toleruje "voľné" spolužitie, načo sa sobášiť, viazať?
Ale to len BTW.
Posted on 6/14/12 9:58 PM in reply to Jozef Fatura.
V rádiu Lúmen sa jedna pani vyslovila k voľnému spolužitiu párov bez sobáša,záväzkov,len tak na skúšku.Zarážalo ju to a uviedla aj protiklad.Vnímala to ako útok na inštitút rodiny.

"Je zaujímavé,že skupina ľudí,ktorá vyhlasuje že manželstvo je predsudok,že na to netreba žiadne papiere,na druhej strane obhajuje a podporuje nároky na manželstvá homosexuálnych párov."

Doslovný výrok si nepamätám,ale bolo to v tomto zmysle.
Cítiť za tým niečo viac, niečo varujúce,a pre veriacich akoby blikala kontrolka,pozor,nedajte sa zviesť k falošnej solidarite s hriechom. S hriechom,ten treba odmietnuť,nezavrhovať hriešnika,ale pomenovať samotný hriech..Tak akosi to pociťujem ja.
Posted on 6/17/12 9:43 AM in reply to Nicole Kavuláková.
Viera Dedíková
Evi, to je slovo do bitky. Takze, ano.... ja som spokojna a stastna. A to od chvile, ked som pochopila pravdu o sebe. Bohuzial, to bolo az ked som mala 35 rokov. Dovtedy som tapala, hladala, a hlavne trpela. Snazila sa zit podla vzorcov, ktore mi niekto nanucoval, ale ono to neslo. Keby som zila v normalnej zdravej spolocnosti, mohla som si vsetky tie trapenia odpustit. Az vo chvili, ked som poznala pravdu o sebe, spadol mi kamen zo srdca.....vserky otazky, ktorymi som sa neustale trapila boli vyriesene. Vsetky tie chvile, kedy som sa pytala, som len ja jedina na svete ina ako ostatni? Ten pocit osamelosti nikomu neprajem. Ten pocit, ked citite ze milujete a nemozete to dat najavo...... ale od chvile, kedy som pochopila, som samu seba prijala a odvtedy som spokojna a stastna. Viem co citim, preco to citim, laska k druhemu je pre mna posvatna, takisto ako ucta k jeho dusi a k jeho telu a verim, ze som schopna prezivat lasku ovela intenzivnejsie ako mnoho heterosexualov.... lasku v jej plnosti vzajomneho prijimania a davania..
Ten kto ma zaujem o tom hovorit a dozvediet sa viac, moze ma kontaktovat.
Posted on 6/18/12 12:46 PM in reply to Eva Baranovičová.
Viera Dedíková
a este dodtaok:
naozaj sa necitim ani zranena, ani ako objekt suci na uzdravovanie, povod mojej orientacie tazko hladat v rodine, ked chlapca chceli ma t z mojej setry, ktora je orientovana vylucne na muzov... nuz velakrat sa usmievam nad snahou najst argumenty na povod sexualnej orientacie... a takisto nad snahou liecit ju.... nuz myslim ze sa liecit dat nechcem.... a napriek tomu ze som studovala teologiu, psychologiu a pedagogiku, nemam problem zit tak ako zijem... mozno prave preto :-)
Posted on 6/18/12 1:11 PM in reply to Viera Dedíková.
Na to, aby sme sa my, čitatelia, trochu zorientovali v tom, čo píšete, asi by sme potrebovali vedieť čosi viac o tom "ako žijete"... Ale to je, samozrejme, dosť silný zásah do Vášho súkromia, na čo nik nemá právo. Takže ... sme sa veľa nedozvedeli. Iba že ste "spokojná a šťastná" a "nemáte problém žiť tak ako žijete".
Posted on 6/18/12 2:32 PM in reply to Viera Dedíková.
Jozef Fatura
veď o tom sa tu už neskutočne veľa popísalo, že človek má slobodnú vôľu
a môže robiť to, pre čo sa rozhodne
aj vraždiť
len ako príklad presadzovanie potratov a eutanázie
v porovnaní s týmto sa ostatné perverzie javia ako neškodná zábavka
Posted on 6/19/12 1:52 PM in reply to Viera Dedíková.
Myslím, že si to vystihol.
Nejde o ne/diskrimináciu utláčaných, ale o pomýlené pochopenie pojmu manželstvo:

Jedni považujú manželskú zmluvu za "zdrap papiera", druhí nechápu, prečo by aj oni nemali mať na tento "zdrap papiera" právo.
Posted on 6/19/12 2:42 PM in reply to Jozef Fatura.
Neviem comu nerozumiete...chcem tym povedat,ze aj mnohi krestania,len aby boli"IN" radsej prikyvnu zvratenostiam,ale kde je svedomie???Ved hanbit sa za vieru a desatoro,by sme sa nemali,ci?Ked sa riadim Bozim zakonom,tak nie len v kostoleemoticon
Posted on 6/23/12 6:24 PM in reply to Jozef Fatura.
Presne,hriech treba nenavididiet,ale hriesnika milovat.
Posted on 6/23/12 6:27 PM in reply to Alexander Nečas.
Jozef Fatura
Prvý List Korinťanom 6
Nádej pre každého (NPK)
Spory pred svetskými súdmi
6 Smutné je aj to, že svoje spory vybavujete pred svetskými súdmi. Nehanbíte sa?
2 Či vari kresťania, ktorým raz bude zverený súd nad celým svetom, nie sú schopní dohodnúť sa medzi sebou sami?
3 Neviete, že raz máte súdiť aj anjelov?
4 Čo sú proti tomu nejaké všedné záležitosti?
5 Hanbite sa, že vám to musím vyčítať. Či sa medzi vami nenájde ani jeden, kto by vás rozsúdil?
6 Ale brat s bratom sa súdia, a to pred neveriacimi!
7 Už to je zlé, že vôbec máte medzi sebou spory. Prečo netrpíte radšej krivdu? Prečo neznášate radšej škodu?
8 Ale namiesto toho sami krivdíte a spôsobujete škody, a to bratom!
9 Myslíte, že sa takíto kresťania dostanú do Božieho kráľovstva? Neklamte samých seba. Nijaký lakomec ani pôžitkár, ani cudzoložník či homosexuál,
10 ani zlodej, opilec a grobian nevkročia do Božieho kráľovstva!
11 Aj vy ste kedysi boli takí, ale zásluhou Ježiša Krista ste boli očistení, vyhlásení za bezúhonných a posvätení jeho Duchom.
Varovanie pred smilstvom
12 Kresťanstvo, to nie je nijaký zoznam toho, čo je a čo nie je dovolené. Nič sa nám nezakazuje, ale nie všetko je nám užitočné. Ku všetkému smieme pristupovať slobodne, ale nie tak, aby nás to napokon ovládlo.
13 Boh nám dal chuť na jedlo a žalúdok na prijímanie potravy, ale ani jedno, ani druhé tu nebude večne.
Smilstvo je však problém oveľa vážnejší. Telo nám nebolo dané na to, aby sme ho zneužívali, ale aby slúžilo Kristovi.
14 A tou istou mocou, ktorou vzkriesil Boh Krista, vzkriesi aj nás.
15 Vari neviete, že naše telá sú časťami tela Kristovho?
16 Ako by sme ho teda mohli spájať s predajnou ženou? Mojžiš hovorí, že dvaja sa stanú jedným telom". Či je mysliteľné a či si vôbec môžeme predstaviť jedno telo z takých rozdielnych zložiek?
17 My sa predsa máme usilovať o inú jednotu -- o duchovnú jednotu s Kristom!
18 Preto sa varujte smilstva! Ostatné priestupky sa netýkajú tela priamo, ale smilstvom sa previňujete proti vlastnému telu.
19 Pamätajte si, že vaše telo je chrámom Svätého Ducha, ktorý v ňom prebýva a ktorého vám dal Boh.
20 Nepatríte už sami sebe, boli ste kúpení, a to veľmi draho! Tak teda nech aj vaše telo je Bohu na česť!
Posted on 6/25/12 11:52 AM.
Jozef Fatura
ešte raz z knižky

HOMOSEXUALITA
Možno sa z nej uzdraviť?
FRANCIS MACNUTT

(str.63)
Záver
Zhrniem, čo sa táto malá kniha snažila povedať o transformácii mužskej homosexuality:
1.Zdá sa, že homosexuálna orientácia na to isté pohlavie je daná a nie je slobodným výberom
2.Napriek tomu homosexuál nie je stvorený s touto orientáciou; gén homosexuality nejestvuje
3.Orientáci sa obyčajne začína v rannom detstve. S najväčšou určitosťou treba povedať, že homosexuála netreba haniť, ako keby si svoju orientáciu vybral. Homosexuáli sú hodní lásky tak ako hocikto iný.
4.Potreba prítulnosti zo strany toho istého pohlavia sa dá naplniť nejakým spôsobom:
a)cez hlboké priateľstvo s iným mužom
b)alebo ju naplní Boh cez modlitbu za vnútorné uzdravenie
5.Hoci orientáciu si nevybral, nemá aktívne sexuálne žiť.
6.Modlitba za vnútorné uzdravenie (a v niektorých prípadoch aj za oslobodenie) môže zmeniť homosexuálnu orientáciu.
7.Táto modlitba za vnútorné uzdravenie spojená s poradenstvom je väčšinou proces, ktorý si vyžaduje trpezlivosť a čas.

Dobrou zvesťou pre homosexuála S TÚŽBOU ZMENIŤ SA je, že Ježiš premení jeho pohlavnú orientáciu.
Sv. Irenej napísal: „Slávou Boha je človek naplno živý!“
Posted on 6/26/12 7:37 PM.
Po odstupe času som sa vrátil k téme Gay pride. Uskutočnený dúhový pochod bol zrejme naozaj len o emóciach. Pýtam sa, či táto aktivita urobila nejakú brázdu v histórii a mentalite Slovákov. Dočítal som sa, že silný dážď (žeby Božie konanie?) rozohnal dav zúčastnených. Myslíte, že to celé malo vôbec nejaký dopad? Ako to vnímajú ostatní diskutujúci?
Posted on 7/20/12 6:32 AM.
Neviem to celkom presne posúdiť. Ale nebagatelizoval by som to. Staré rímske príslovie hovorí, že kvapka rozruší skalu nie svojou silou, ale neustálym kvapkaním...
Posted on 7/20/12 6:42 AM in reply to Martin Lojek.
Čo iné, než súhlas a potvrdenie tohto výroku podobným, ktorý ja poznám z detstva: "kvapka jamku vryje v kameni nie silou, ale častým dopadom" - vlastne skoro to isté.
Posted on 7/20/12 7:56 AM in reply to Stanislav Košč.
Máte pravdu. Táto aktivita naozaj urobila brázdu v našej histórií a v mentalite detí čo tomu prihliadali, ale len takú plytkú a povrchnú. Dúhový pochod mal byť o rešpekte k človeku s inou sex.orientáciou. Pozrime si foto z LONDON PRIDE 2012 a položme si otázku. O čo im ide, o rešpekt? O aký rešpekt? Toto sa má rešpektovať? Veď už z reakcií niektorých homosexuálov je zrejmé, že toto nemá žiaden zmysel. Niektoré reakcie sú dosť hrubé, ale niektoré sú strela do čierneho. A u nás na Slovensku, ako sa písalo to nabralo antikresťanský rozmer. Tak teda o čom to je? Urážkami a nadávaním, neviem teda o čom sa tu diskutovalo cca 2 týždne. Myslím, že počas týchto diskusií sa preberala podstata, ale tento pochod od získavania rešpektu mal na míle ďaleko. Na celom pochode bolo najlepšie jeho ohodnotenie " tragikomédia".
Posted on 7/20/12 4:13 PM in reply to Martin Lojek.
Showing 81 - 100 of 102 results.
of 6