Dlho som premýšľala, ako na to....našli sa ľudia, čo mi povedali: "vynechaj, veď to každý pozná z kostola!" Mmmmmmm- ja by som to tak odvážne nevedela tvrdiť.....ozaj ja, ty, on, ona, ono, my, vy, oni premýšľame, čo to spievame- responzórium, a čo spieva kantor či žalmista ?...no ja by som si taká istá nebola. Všetkých 150 tu nenájdeme....a poteším sa, ak sa dakto pridá so svojimi postrehmi či prameňmi. Priznám sa, že toto nebude moje- chcela som, ale našla som vzácny darček- od šéfa Rádia Maria (rakúskeho). Autorom je Benedikt XVI., je mi síce ťažké pýtať ho teraz o súhlas, ale preložím....
Katechézy odzneli na audienciách emeritného sv.Otca Benedikta XVI. Nebudú zaradom podľa Písma, ale podľa poradia jeho katechéz.
ŽALM 113, 1-9.
Milí bratia a sestry, skôr ako pridám krátky výklad k predloženému žalmu, chcel by som upozorniť, že dnes by mal milovaný pápež Ján Pavol II. 85 rokov a my sme si istí, že nás vidí z neba a je tu s nami. (r. 2005). Chceme pri tejto príležitosti poďakovať Pánovi za dar tohto pápeža a jemu zase poďakovať zato všetko, čo pre nás urobil a vytrpel. ( v nedeľu 18. 5.2014 to bude 94 rokov a už je svätý!)
xxx
Práve odznel ( prečítali sme si ) vo svojej jednoduchosti a kráse 113 žalm, ktorý tvorí akoby vstupnú bránu k malej skupine žalmov - od 113-118.Biblisti ho označujú ako egyptské "hallel", je to ono Haleluja, ktoré ospevuje oslobodenie z faraónovho otroctva v Egypte a Izrael chváli Pána za to, že mu môže slúžiť v slobodnej krajine.
Nie bez dôvodu židovské podanie radu týchto žalmov zapadlo do liturgie Paschy. Zodpoveajúc historickému vývinu táto oslava zahŕňa v sebe nielen túto udalosť, ale vo špirituálnych dimenziách oslavu každej udalosti, , ktorá je znakom oslobodenia od zlého v dlhodobých dejinách.
113 žakm je teda krátkym hymnom,ktorý má v hebrejskom origináli iba 60 slov, ktoré všetky hovoria o pocite dôvery, chvály a radosti
Prvá strofa žalmu, v.1-3 oslavuje MENO BOŽIE, ktoré v ich ponímaní znamená Boha samotného a jeho živú a činnú prítomosťmedzi nami.
A máme pritom pocit, ako by sa vznášal neutíchajúci chór zo zeme do neba, aby chválil Pána, Stvoriteľa všetkého a Kráľa dejín.
Druhý diel žalmu, verše 4-6 oslavujú všadeprítomnosť spôsobom, aby mu porozumeli ľudia: je vznešený, sedí na tróne,nik sa mu nemôže rovnať.
A Boh zasa upier svoj pohľad k svojmu stvoreniu, na celú realitu života, na pozemské i nebeské. Jeho pohľady však nie sú pyšné a neprítomné ako keby boli od nejakého chladnokrvného vladára. Pán- -hovorí žalmista- sa skláňa a s láskou hľadí do hlbín.
A tak sa dostávame ku poslednej skupinke veršov 7-9 ktorá prekladá pozornosť Pána z nebeských výšin medzi nás, On sa skláňa k nám , našej biede a malosti plný starostlivosti o nás, aby nás láskavo viedol a jeho horlivá činnosť smeruje k najbiednejším. (7. verš).
Chudobnému sa tak dostáva nesmiernej cti, zo smetiska ho Pán povyšuje medzi kniežatá svojho ľudu. Opustenej a bezdetnej žene , ktorá je v antickom svete, i v Izraeli opovrhovaná ako keby bola suchou, neplodnou ratolesťou On umožňuje bývať v dome ako šťastnej matke detí.
A práve tieto posledné slová 113 žalmu sú akoby predzvesťou Slov Panny Márie v Magnifikat, ktorý spieva práve o zhliadnutí na poníženú služobnicu.
A Panna Mária ešte rdikálnejšie dopĺńa, že " bohatých zosadil z trónov a povýšil ponížených." (por. LK 1,4-8 a Ž 113, 6-8)
Chválospev Božej veľkosti je teda zároveň vyjadrením sa o jeho zachraňujúcej láske.
Prameň: Benedikt XVI: Die Botschaft der Psalmen- mit dem Papst beten.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,