Keď sme skončili rozprávanie o strome Života, treba teraz niečo povedať o modlitbe. A to z tohto dôvodu: nemožno totiž dosiahnuť poznanie nestvoreného Boha a umučeného Bohočloveka - a to poznanie je nevyhnutné, ak sa chce naša myseľ premeniť v jeho lásku - hovorím, nedá sa dosiahnuť toto poznanie inou cestou, len usilovným čítaním spomínanej knihy života, teda čítaním života a smrti Ježiša Krista: no k takému čítaniu, čiže k porozumeniu, možno dôjsť tiež len jedinou cestou, a to cestou nábožnej, čistej, pokornej, nástojčivej, pozornej a vytrvalej modlitby, modlitby nielen úst, ale i srdca, mysle a všetkých mohutností duše.
Modlitba je naša činnosť, skrze ktorú a v ktorej nachádzame Pána. Sú tri druhy modlitby a mimo nich nemožno nájsť Boha. Je telesná modlitba, modlitba mysle a nadprirodzená modlitba. Telesná modlitba sa prejavuje v slovách a sprevádzajú ju rôzne telesné úkony, napríklad pokľaknutie a iné spôsoby klaňania sa. Túto modlitbu nikdy neopúšťam, lebo som sa presvedčila, že keď som sa chcela cvičiť v modlitbe mysle, neraz som sa oklamala, lebo na mňa doľahli spánok a lenivosť a modlitba sa vytratila. Preto neprestávam konať telesnúmodlitbu. Telesná modlitba privádza k modlitbemysle. Treba ju však konať pozorne. Keď napríkladhovoríš „Otče náš", máš myslieť na to, čo hovoríš,a nie ponáhľať sa, aby sidosiahol určitý počet, akoto robia ženy, ktoré vykonávajú niektoré náboženské úkony za peňažnú odmenu.
Modlitba mysle je tá, pri ktorej rozjímanie o Bohutak zaplní myseľ, že v nej nie je nič iné, len Boh. Akvojde do mysle nejaká iná myšlienka, už to nenazývam modlitbou mysle. Takáto modlitba zviaže človeku jazyk, takže nemôže hovoriť. Myseľ je tak všestranne a bohato naplnená Bohom, že sa nemôžezamestnávať uvažovaním o niečom inom okrem Boha. Preto sa od modlitby mysle prechádza k nadprirodzenej modlitbe.
Nadprirodzená modlitba je tá, pri ktorej poznaniea naplnenie Bohom dušu povznesie tak, že sa rozvíri nad svoju prirodzenosť a chápe z Boha viac, nežby podľa svojej prirodzenosti mohla pochopiť; vtedyduša chápe a poznáva, ale to, čo poznáva, nemôževysvetliť; to, čo vidí a poznáva, je nad prirodzenosť. V týchto troch stupňoch modlitby teda človek poznáva seba i Boha. Hneď ako spozná Boha, začne hotiež milovať a od chvíle, ako si ho zamiluje, žiada simať toho, koho miluje. Znakom opravdivej lásky je, že ten, kto miluje, celý - nielen časť – sa premení naMilovaného.Keďže však toto pretváranie nie je neprestajné,netrvá nepretržite, duša so všetkou usilovnosťouhľadá všetky možné spôsoby, ktorými by sa mohlapretvoriť na svojho Milovaného a znova sa vrátiť dotohto spojenia. Božia múdrosť však postupuje prísnepodľa poriadku a každej veci predpísala jej vlastnýporiadok. Tá nevýslovná múdrosť zariadila veci tak,že nik nemôže dospieť k modlitbe mysle skôr nežprejde telesnou modlitbou, a nadprirodzenú modlitbu dostane len ten, kto sa už modlí telom aj mysľou. Táto múdrosť, ktorá sa prísne drží poriadku sivyžaduje, aby sa modlitby pridelené k hodinám konali skutočne v pridelených hodinách. Výnimku tvorialen prípady, keď azda pri modlitbe mysle alebonadprirodzenej modlitbe ovládne človeka taká radosť, že mu úplne odoberie možnosť používať jazyk, alebo ak je človek natoľko chorý, že naozaj nemôže tie modlitby vykonať. Božská múdrosť si totižvyžaduje i to, aby sa modlitby podľa možnosti (akoje i osožné ) konali v utiahnutosti mysle, v samotea aby sa pozornosť venovala i zovňajšku a vonkajším úkonom.
Božská múdrosť si žiada aj to, aby sme sa modlilinaplno, a nie polovičato. Pri modlitbe teda mámemať svoje srdce celé, a nielen polovicu, lebo ak máme srdce rozdelené, strácame ovocie opravdivej modlitby. Naopak, do iných úkonov, ako napríkladjedenie, pitie a podobne, sa nemáme vkladať celí.Ale keď vnútorne pracujeme, musíme mať celé srdce v Bohu, ak túžime cítiť ovocie opravdivej modlitby, pretože i pri modlitbe prichádzajú pokušenia, lebo nemáme celé srdce v Bohu.
Modli sa teda, usilovne sa modli! Čim viac sa totižbudeš modliť, tým viac osvietenia dostaneš a týmhlbšie, jasnejšie a vznešenejším spôsobom budeš vidieť to, čo je nanajvýš dobré, najvyššie dobro. Čimhlbšie a lepšie to budeš poznať, tým väčšmi to budešmilovať a čím väčšmi budeš milovať, tým viac útechbudeš cítiť, tým viac pochopíš najvyššie dobro a rozšíri sa tvoja duša, aby si z neho pojal ešte viac. Potom všetkom prídeš k plnosti svetla: budeš totiž poznávať veci, ktoré si predtým poznávať nemohol.
O tejto slávnej modlitbe a jej spôsobe nás učila vzor nám predložil sám Boží Syn, Bohočlovek Ježiš Kristus, ktorý nás veľa ráz slovom i skutkom poučil o modlitbe, totiž že v nej máme vytrvať s čo najväčším úsilím. Slovami nás napomenul, aby sme samodlili, keď svojim učeníkom povedal: „Bdejtea modlite sa, aby ste neprišli do pokušenia!" Namnohých miestach v evanjeliu zistíš, ako nás Pánpoúča o tejto chvályhodnej modlitbe. Všetkým naznačoval, aká je mu vzácna, lebo nás mnoho ráz napomenul, aby sme ju vykonávali, a to ako osoba,ktorá nás opravdivo miluje a chce pre nás veľké dobro. Aby nám nezostala nijaká výhovorka, keďnám azda svoju milosť odoprie, vložil výsledok vyslyšania priamo do našej modlitby Povedal totiž;„Proste a dostanete." Aj on sám sa z vlastnej vôlemodlil, aby sme aspoň pod tlakom jeho príkladu milovali modlitbu viac než čokoľvek iné. Evanjelistatotiž hovorí: „A on sa v smrteľnej úzkosti ešte vrúcnejšie modlil, pričom mu pot stekal na zem akokvapky krvi."
Postav si toto zrkadlo pred oči a celou svojou bytosťou sa snaž zobrať si niečo z tohto príkladu modlitby, veď on sa nemodlil pre seba. ale pre tebaa kvôli tebe povedal: „Otče, ak chceš, vezmi odomňa tento kalich! No nie moja, ale tvoja vôľa nechsa stane!“ Pozri, ako Kristus v modlitbe podriadilsvoju vôľu Otcovej vôli: urob aj ty podľa jeho príkladu. Pán sa modlil aj vtedy, keď povedal: Otče, dotvojich rúk porúčam svojho ducha.“
Načo vlastne ešte viac hľadať? Veď celý jeho životbol modlitbou, pretože stále zotrvával v modlitbes Bohom, v jeho poznávaní a rozprávaní o ňom.
Vari sa Kristus nadarmo modlil? Prečo ty zanedbávaš modlitbu, keď bez modlitby nemožno ničdosiahnuť? Keď sa teda Kristus, človek a pravý Boh,modlil, a to nie pre seba, ale aby tebe dal príkladpravej modlitby: ak si ty od neho niečo žiadaš, bez-podmienečne musíš o to prosiť, lebo bez modlitby tonebudeš môcť dosiahnuť. Ak totiž on, pravý Boh, len prosbou a pokornou žiadosťou chcel dostať to,čo sa mu páčilo, ty, biedne stvorenie, by si to chceldostať bez prosby a poníženia sa? Modli sa teda!
Vieš, syn môj, že bez Božieho svetla a jeho pôsobenia nik nemôže dosiahnuť spásu. Božie svetlo totiž umožňuje človeku začať, pokračovať i dosiahnuťvrchol dokonalosti. Preto ak chceš začať a dostaťtoto svetlo, modli sa; ak si už začal postupovaťa chceš, aby sa to svetlo v tebe rozhojnilo, modli sa;ak si už došiel k vrcholu dokonalosti a chceš dosiaťešte viac svetla, modli sa tak, aby si v dokonalostivytrval; modli sa, ak chceš vieru, modli sa, ak chcešnádej, modli sa, ak chceš lásku, modli sa, ak chcešzaľúbenie v chudobe, modli sa, ak chceš byť poslušný, modli sa, ak chceš čistotu, modli sa, ak chcešktorúkoľvek čnosť, modli sa! Modli sa však takto: čítaj z knihy života, teda zo života Boha a človeka Ježiša Krista, z toho života, ktorý bol pravou chudobou a bolesťou, pravým opovrhnutím a pravou poslušnosťou. Keď sa vydáš na túto cestu a postúpiš nanej, prídu na teba mnohé súženia i pokušenia od teba, od sveta a od diabla, budú ťa trápiť a hrozneprenasledovať. Ak chceš aj tu zvíťaziť, modli sa!
Keď sa však duša chce modliť, treba, aby sa usilovala o čistotu mysle i tela a aby dôkladne preskúmala všetko dobré i zlé vo svojom živote. Nech skúma,aké mala úmysly pri konaní dobrých skutkov, keď sapostila, modlila a plakala. Nech preskúma i ostatné svoje dobré skutky a nech si uvedomí, ako nedbalo,neúplne, bez ikry a nedostatočne konala Božie skutky - a na rozdiel od toho, ako dôsledne konala zléskutky a ako opovrhovala dobrom. Nech sa priznák svojmu hriechu, nech ho uzná a koná veľké pokánie.
V tomto priznaní sa, v tomto skrúšení srdca, nájdeduša očistenie a potom nech pristupuje k modlitbetak ako mýtnik, a nie ako farizej. Tak dosiahneš primodlitbe i osvietenie. Kto teda chce byť vedený Duchom Svätým, nech sa modlí, lebo Duch Svätý zostúpil síce na apoštolov v päťdesiaty deň, ale aj toboli apoštoli, ktorí sa modlili.
Modli sa teda a buď obozretný, aby si nebol v ničom po chuti nepriateľom, čo ťa pozorujú, Budú samôcť pustiť do teba len vtedy, keď sa prestanešmodliť. Čím viac budeš pokúšaný, tým viac zotrvávaj v modlitbe, Niekedy síce prídu na teba pokušenia i pri modlitbe a práve kvôli modlitbe, lebo diabol ju chce prekaziť; ale ty sa o to nestaraj, len samodli, lebo takto si stále znovu a znovu zasluhuješ,aby si bol od pokušení oslobodený. Modlitba ťa totižosvecuje, očisťuje a spája s Bohom.
Pri modlitbe vychádza najavo, kto je Boh a čo smemy.1 Toto je však dokonalým a pravým ponížením.Veď v poníženosti sme vtedy, keď duša vidí Boha i seba tak, ako treba. Vtedy je duša v hlbokej pokore.V tomto hlbokom ponížení sa väčšmi do duše vlievaBožia milosť a zväčšuje sa Božie požehnanie. Čímhlbšie totiž Božia milosť ponára dušu do pokory,tým väčšmiztejto priepasti pokory rastie Božie požehnanie. Čím väčšmi rastie Božia milosť, tým väčšmi sa duša dostáva do pravej pokory a zostávav nej, lebo neustále pestuje pravú modlitbu. Božiesvetlo sa tak v duši zväčšuje a milosť ju stále väčšmiponára do pokory. To všetko sa deje vďaka tomu. žeduša číta, ako bolo povedané, a rozjíma o živote Bohočloveka. Poznať totiž na jednej strane Božiu veľkosť a na strane druhej tú skutočnosť, že nie smevlastne nič, v tom je dokonalosť človeka. Ako k tomudôjde, totiž nazeraním na túto knihu, to už tiež bolopovedané. Teda, syn môj, odožeň od seba všetku lenivosť a nedbalosť.
Prajem ti, syn môj, a povzbudzujem ťa, aby si sanemodlil menej ani menej nebdel do noci, ani inédobré skutky menej nekonal, keď ti bude odňatá milosť horlivej zbožnosti a nebude už taká ako predtým. Bohu sa veľmi páči, ak sa zapálený Božou milosťou horlivosti modlíš, bdieš, znášaš utrpeniea konáš dobré skutky. Avšak konať tie isté skutkybez milosti horlivosti, čiže nezanechať modlitbu aniz nej neubrať, ani neskrátiť bdenie, to je, syn môj,pre Boha oveľa ľúbeznejšia a milšia obeť, ako keďmá človek aj milosť horlivosti.
Syn môj, ak ťa teda niekedy Božia vrúcnosť nabáda a núti bdieť a namáhať sa, usiluj sa tak konať,kým máš oheň! Keď sa však Bohu zapáči odňať tihorlivosť, či už pre tvoju chybu [ako je to vo väčšineprípadov) alebo preto, aby v tebe zväčšil a zdokonalil svoju milosť, nesmieš sa menej modliť, menejbdieť ani ochabnúť v konaní iných skutkov.
Podobne aj vtedy, keď doľahnú na teba pokušenia a súženia, ktorými Boh trestá a očisťuje svoje deti, a bude ti odňatá milosť horlivosti, aj vtedy sa usiluj nepopustiť zo svojej modlitby ani z bdenia, aniz konania dobrých skutkov, ani zo svojho bojovéhovzopretia sa pokušeniam, lebo len tak môžeš zvíťaziť, len tak, vrúcnou a vytrvalou modlitbou, bdenímdo noci, slzami a vôbec všemožným nátlakom na seba preukážeš vrcholnú vládu nad sebou a Boh ti potom zasa láskavo vráti svoju milosť vrúcnej horlivosti. Ty konaj, čo je tvoje, syn môj, a Boh zaiste urobíto, čo prináleží jemu. Totiž modlitba, do ktorej samusíš premáhať, siliť a nútiť, je Bohu skutočne najmilšia. Vytrvaj teda v nej!
Od chvíle, keď začneš Boha plnšie vnímať akopredtým, nenapĺňaj si dušu inými záujmami, lebo sisa stal súcim zakúšať Boha viac ako predtým a dostal si nové, veľmi veľké svetlo, aby si mohol vidieťBoha iseba,
A daj si pozor, aby si sa nikomu neoddal skôr, ako sa naučíš od kohokoľvek sa odtrhnúť. Podobne sidávaj pozor na svoju vlastnú horlivosť, teda na ducha, ktorý sa pripája k horlivosti, aby si si azda všetko nezničil; všimni si, ako sa prejavuje na začiatku,ako v strede a aký je koniec. Len natoľko sa riad svojou horlivosťou, nakoľko je pripodobnená knihe života, a nie viac!
Dávaj si pozor aj na tých, čo hovoria sladké slová,robia sa veľmi tichými a hovoria o zjaveniach: lebosú to zlomyseľné osidla, ktoré druhých sťahujú zasebou.
Napokon sa maj na pozore i pred tými, čo sa svätými len zdajú a len zdanlivo konajú dobré skutky,aby ťa azda nestiahli na svoju cestu. Pozeraj, pozoruj a skúšaj, ale nasleduj len potiaľ, pokiaľ je tu podobnosť s cestou života, ďalej nie!
Vystríhaj sa aj tých, čo hovoria, že majú slobodného ducha, lebo sú otvorene proti Kristovej ceste.Veď Kristus sám sa podrobil zákonu, hoci zákon bolustanovený z jeho vôle, sám sa stal otrokom, hocibol slobodný. Preto aj tí, čo chcú nasledovať Krista,musia sa pripodobniť jeho životu. Nesmú teda tak,ako to robia mnohí, rušiť Boží zákon a príkazy a takhľadať slobodu, ale naopak, majú sa slobodne podrobiť zákonu, Božím príkazom, dokonca i radám.Majú si vytvoriť akýsi kruh, ktorý im určí poriadok,totiž sám Duch Svätý im určí poriadok života, ktorý bude pre nich záväzný. Bude potom mnoho vecí,ktoré smú robiť, lebo nie sú v rozpore s Bohom, aleDuch Svätý im dáva takú disciplínu, že si nedovoliaani také veci.
1 – Toto sa vzťahuje skôr na rozjímavú modlitbu ako na modlitbu vo všeobecnosti
(svätá Angela Foligno - Mystické zážitky a duchovné rady)