« Späť

Mamííí, prečo len MUSÍM ísť na tú omšu?

V tejto krátkej úvahe sa zamieriam na dobro povinnosti ísť v ustanovený dni na sv. omšu a u čitateľa už predpokladám aspoň hmlistú predstavu, prečo je dobré do kostola vôbec chodiť (ak je veriaci človek).

"Pamätaj, že máš svätiť sviatočné dni", tak to ustanovil Boh už za dávnych čias, a Pán Ježiš dodal, že "sobota bola ustanovená pre človeka, nie človek pre sobotu". Z týchto slov môžeme vidieť, že čo Boh prikázal, je vlastne darom, a to veľmi veľkým. Nielen pre starozákonných Židov, ale pre všetkých ľudí. V čom spočívajú jeho dobrá? Odpočinok a budovanie spoločenstva s Bohom a s bratmi a sestrami.

Je pravda, že vo svojej bytostnej podstate žiaden časový úsek nie je "svätejší" ako iný časový úsek, no my ľudia žijeme v určitom rytme, kde má svoje miesto každodennosť i sviatočnosť. Nedeľa a ustanovené dni sú "sväté" z toho titulu, že sú oddelené, vyhradené od všedných dní spôsobom, ktorý nás v prvom rade zameria na už spomenuté dobrá - odpočinok a spoločenstvo s Bohom a s bratmi a sestrami, aby sme sa im mohli venovať, ako sa im venovať cez všedné dni nemôžeme. Ak by sme začali tým, že sviatok máme každý deň, skončíme tým, že sviatok nebudeme mať vôbec.

Nuž a prečo to všetko máme PRIKÁZANÉ? Jednoducho preto, že inak by sme to flákali. Taká je padlá ľudská prirodzenosť - dôvodov, prečo práve dnes neísť do kostola sa vždy nájde dosť. Potrebujem zarobiť viac peňazí, práve ide zaujímavý zápas alebo seriál, nechce sa mi, mám zlú náladu, na ceste sú levy, aj zajtra je deň, babky v kostole sa mi nepáčia, farár sa mi nepáči, potrebujem ísť na nákupy, žehliť, upratovať, rýľovať, ísť na výlet (kvôli ktorému neprídem na omšu) atď...

Samotná skutočnosť povinnosti ma prinúti prehodnotiť, či dôvod, kvôli ktorému sa mi nechce ísť do kostola alebo nedeľu vôbec nesvätiť, je naozaj taký vážny (vážny dôvod od tejto povinnosti oslobodzuje). Preto som vďačný aj za tento dar, že som SLOBODNÝ od svojvôle, rozmarov a malicherností, a že som slobodný dokonca to uprednostniť aj pred inak dôležitými, potrebnými a dobrými činnosťami. Pripomína sa mi tak, ktoré dobro je dôležitejšie, teda pomáha mi to ROZLIŠOVAŤ, lebo aj "radšej si v lese prečítaj Písmo" môže prichádzať od zlého ducha alebo môjho rozmaru.

Opäť pripomínam: je za tým ZMYSEL, nie ZÁKON. Povinnosť nie je sprosté slovo, ale pomôcka.

Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
Nejde o nespočetné množstvo slov (či fráz), ale o vystihnutie zmysluplnosti bez zveličovania. Veľmi sa mi tento príspevok páči.
Odoslané 2.1.2013 15:05.
Ďakujem,veľmi dobre vysvetlené.
Odoslané 2.1.2013 15:13.
Peter, výborný príspevok! Virtuálne ti stískam ruku.
Odoslané 2.1.2013 18:39.
Ó vďaka emoticon Ale aby bol poriadok, vďaka patrí aj Eve Baraničovej za podobný príspevok, z ktorého som si požičal najmä "rytmus" emoticon
http://www.mojakomunita.sk/web/letitia.tiba/blog/-/blogs/svatit-ci-nesvatit-nede­lu
Odoslané 2.1.2013 19:02.
veľmi pekne si to Peter vystihol, aj "rytmus" tam má byť. Pre mňa je nedeľa úplnou samozrejmosťou (boli časy, keď som si myslela, že stačí ísť len vtedy, keď potrebujem, veď som každý týždeň v lese, kde môžem rozjímať), no dnes hovorím "áno" nie z povinnosti lebo kvôli príkazu ale práve preto, že som slobodná. Mnohí to možno nepochopia, ale je to naozaj moja sloboda, že sa môžem sama rozhodnúť ísť do kostola, napr. len z lásky k Bohu. Veď mám stále za čo ďakovať a kde by to bolo lepšie, ako byť v dome Otca a stretnúť sa s Ním osobne
Odoslané 3.1.2013 12:55 ako reakcia na Peter Rusyniak.
Ahoj, Peter. Celkom dobre si napísal. Ale je EŠTE VYŠŠIA motivácia, prečo MUSÍM a prečo to Cirkev múdro "prikazuje" (ale vlastne pozýva). Keď duša SKUTOČNE miluje Ježiša, keď je Ježiš pre ňu skutočne prvá láska - tá duša MUSÍ ísť na jeho Obetu. To je PRÍKAZ lásky. Tu už láska prikazuje človeku, nie čo MÁ, ale čo MUSÍ urobiť. Opakom je ľahostajnosť, ktorá nemusí ísť na Obetu. Ale človek, čo miluje Ježiša, tento príkaz Cirkvi berie SAMOZREJME, je len potvrdením toho, čo už človek cíti od doby, čo odovzdal svoj život do rúk Milujúceho a už nechce nič iné.
Príklad: Otec, čo miluje svoje deti, im MUSÍ pomáhať. Ani ho len nenapadne, že by im nepomohol, alebo žeby im LEN MOHOL pomôcť. Láska k deťom ho pobáda, núti im pomôcť. To je PRÍKAZ pre otca rodiny. Príkaz lásky.
Buďte požehnaní.
Odoslané 3.1.2013 21:41.
Ďakujem za výstižné slová . Boh s Tebou brat Peter!
Odoslané 4.1.2013 7:22.
Ozaj, čo myslíte, prečo MaŠvi zakázal komentáre k jeho učeniu?
Odoslané 4.1.2013 19:24 ako reakcia na Peter Rusyniak.
Lebo si už nebol istý.....to je ten lepší prípad.Horší nepoviem, lebo nechcem súdiť.
Odoslané 4.1.2013 20:09 ako reakcia na Stefan Patrik Kovac.
Áno, chcel som ho priviesť k zamysleniu, kam smeruje, aby nakoniec neprišiel na to, že bežal zbytočne. Jeho učenie - ako celok - je heretické. Bohužiaľ. Treba to jasne povedať.
Odoslané 4.1.2013 20:14 ako reakcia na Mária-Irma Danieliszová.
Pamätám si časy, ešter pred 23 rokmi sa zakazovali komentovať názory,vychádzajúce z marx-leninizmu, a o všetkom v štáte rozhodovala jediná strana.
Kto sa vyjadril, išiel za mreže alebo bol vyslýchaný a prinajmenšom v zamestnaní ak ho nevyhodili, tak šiel s platom o pár tried dole.
Odoslané 4.1.2013 21:16 ako reakcia na Stefan Patrik Kovac.
nepokúšajte emoticon povedal som si, že sa zameriam na to, čomu verím a osoby nebudem riešiť. Samozrejme, sem tam sa zaňho pomodlím.

Tragikomické je, že vo svojom boji proti "totalitnému náboženskému systému" si buduje svoj vlastný totalitný náboženský systém, kde sa neodporuje, nediskutuje, neobhajuje.
Odoslané 4.1.2013 21:25 ako reakcia na Stefan Patrik Kovac.
Áno, Peter, máš pravdu. Vynikajúco vystihnuté. Nevydržal ťarchu Pravdy o svojom učení. Naschvál píšem, že to bolo LEN jeho učenie, lebo už nekontroluje svoje uzávery s Autoritou. Keď si niekto začne namýšľať, že je múdrejší ako 2000 ročná v učení overená Cirkev... nuž, čo dodať? Ľútosť z mojej strany. Ale nechajme ho; na nepravosť učenia však treba reagovať, aby sme sa neprevinili proti Pravde. Vďaka, priatelia.
Odoslané 4.1.2013 21:48 ako reakcia na Peter Rusyniak.
Štefan Patrik,aj ja si myslím,že sa treba vyjadriť proti takýmto "učeniam".Zdá sa,že brat MŠ sa stratil vo svojom behu,zakázať komentáre je smutné.Ja som sa do určitého času vždy vyjadrila,nehanbím sa za vieru a je mi potešením brániť Ježiša a jeho učenie.Veď Cirkev založil On sám,tak ako aj sviatosti.Ale po čase som ostala v modlitbách,keďže brat Martin,nikdy neodpovedal priamo a prekrúcal si,ako mu vyhovovalo.Naviac ľúto je mi,že veľa ľudí dneška sa k takým veciam hlási tiež a bráni jeho "učenie".Modlím sa,nech nik nezíde z cesty.Dokonca ho tam raz niekto prirovnal k Ježišovi,že aj jeho lynčovali.Pre mňa silná káva.Vy ste mu v bratskej láske dobre napísali.Požehnaný večer.
Odoslané 4.1.2013 23:39 ako reakcia na Stefan Patrik Kovac.
Štefan, Nikolka veľmi pekne vám ďakujem! Napísali ste to aj za mňa.
Odoslané 5.1.2013 8:34 ako reakcia na Nicole Kavuláková.
Diskusiu k príspevku MŠ som si prečítal (na základe upozornenia) až po jej ukončení. Jeho príspevky nečítam - jednak ich je veľa a vyjadruje sa veľmi nejasne a napriek tomu nalieha na prijatie jeho pohľadu. Tú diskusiu som si prečítal celú a vo vyššie uvedenom duchu som z jeho vyjadrení pochopil (?), že sa považuje za katolíka:
"Aj ty aj ja /ako clenovia RKC/ sme povinni pod hrozbou exkomunikacie suhlasit a NEDISKUTOVAT o DOGMACH vyhlasenych RKC." ... "Ak si myslíme, že v tá naša cirkev je jedinou dokonalou a vlastní celé bohatstvo viery a poznania Krista ... žijeme vo veľmi smutnej ilúzii. A celý svet sa z nás smeje. " Možno sú to iba rečnícke otázky? Na jeho profile sa taktiež identifikuje s farnosťou Podolínec.
Mám dojem, že všetci sa v diskusii snažili napraviť jeho "pokrivené katolícke" zmýšľanie. Možno to niekde v jeho príspevkoch je uvedené, ale tu by bolo zaujímavé vypočuť si jeho krédo.
Na základe pár jeho príspevkov, ktoré som čítal, som mal práve ten dojem, že je to katolík, ktorý sa snaží radikálnejšie aplikovať evanjelium do nášho (a pravdepodobne aj do svojho) života. Avšak v tejto poslednej diskusii dal viac nahliadnuť do svojich "kariet". Myslím, že na MK má miesto každý úprimný názor a teda aj Martinov. Je škoda, že sa sám vylúčil z diskusie - dôvod, že je tu väčšina katolíkov sa dá ľahko predpokladať (stačí si pozrieť štatistiky vierovyznaní SR a to, že MK má link na oficiálnych stránkach RKC).
Ak však Martin nie je (nepovažuje sa za) katolík, mal by to jasne povedať (a tiež upraviť svoj profil na MK). Nepovažujem za korektné stavať sa do pozície katolíka, lebo tým môže pomýliť "nepripravených". Pripomína mi to jehovistov, ktorí "pekne" hovorili o Ježišovi, Písme a nie každý dokázal rozoznať o čo ide. Ľudia s nimi vášnivo diskutovali, alebo zostali zmätení. Ja som si toto ušetril tým, že som im po ich prvej vete položil otázku: "Je Ježiš Kristus BOH?" Vždy "stratili reč" a odišli. Preto by som si na MK najprv rád prečítal "krédo MŠ" a až potom jeho ďalšie príspevky. Jednoduché ukončenie diskusie pod svojimi článkami považujem za aroganciu a neviem, či to nie je porušenie princípov MK, najmä ak sa MŠ považuje za zakladajúceho člena MK (môžeme si to dovoliť aj my, rádoví členovia MK?).
Odoslané 5.1.2013 13:37 ako reakcia na Stefan Patrik Kovac.
Odoslané 5.1.2013 15:07 ako reakcia na Peter Václavik.
Výborne si to napísal. Krátko, jasne zrozumiteľne.
O niečo podobné som sa pokúšala aj ja, ale nevedela som to tak jasne vyjadriť. emoticon
Odoslané 7.1.2013 0:02 ako reakcia na Peter Rusyniak.