« Späť

Dobré skutky sú povinnosť

Niekedy som sa nazdával, že ak človek koná dobré skutky, pripisuje si u Boha dobré červené body. Mnoho ľudí stojí na takomto názore, mnoho ľudí ktorí sa dokonca hlásia ku kresťanstvu, si to takto nejako predstavujú. Ale Boh od nás dobré skutky vyžaduje ako povinnosť, nie ako zásluhu.

Tomu však, kto robí skutky, nepočíta sa mzda podľa milosti, ale podľa podlžnosti. (Rimanom 4:4) 

Ak by sme urobili 999 dobrých a správnych vecí, ale jednu vec by sme urobili hriešnu, Boh nás bude súdiť za tú jednu jedinú nesprávnu vec. To že sme robili 999 dobrých a správnych skutkov, má byť úplne bežné a prirodzené, na to Boh neberie ohľad. Ak ale padneme v jednom previnení, to jedno previnenie bude súdené.

Jakub vo svojom liste hovorí: Lebo ten, kto by zachoval celý zákon a klesol by v jednom prikázaní, previnil sa proti všetkým. (Jakub 2:10).

Stačí jedno prestúpenie a sme na strane odsúdených. Ak si toto uvedomíme, tak sa musíme predesiť tým, že nikto si nezaslúži večný život. Pavol píše v liste Rimanom: Lebo nieto rozdielu, lebo všetci zhrešili a postrádajú slávy Božej (Rimanom 3:23).

Azda si uvedomujete, prečo musel sám Boh prísť na svet. Ani jeden človek nebol dobrý a tak Ježiš Kristus musel za nás zlých, niesť trest, aby sme my mali pokoj s Bohom. Lebo odplatou za hriech je smrť, ale darom Božím z milosti je večný život v Kristu Ježišovi, v našom Pánovi. (Rimanom 6:23).

Odplata za naše hriechy je smrť - nielen tá fyzická, ktorú všetci podstúpime. Tu ide o smrť večnú, ako o večnú existenciu v oddelení sa od Boha. Ale Boh nám z milosti dáva nie život vo večnom odlúčení sa od Boha v smrti, ale nám ponúka v Kristovi večný život v radosti.

Ak si toto číta niekto, kto nepozná Slovo Boha, ktoré nám daroval aby sme sa ním riadili, zostane prekvapený a nutne si položí otázku: ak sú dobré skutky povinnosťou a ja sa spolieham na konanie týchto dobrých skutkov, logicky mi to neprinesie spasenie?! Nechajme hovoriť Boha, pretože ľudské názory bývajú značne skreslené:

Vediac, že človek nebýva ospravedlnený zo skutkov zákona, ale vierou v Krista Ježiša, aj my sme uverili v Krista Ježiša, aby sme boli ospravedlnení z viery v Krista, a nie zo skutkov zákona, pretože zo skutkov zákona nebude ospravedlnený nikto. (Galaťanom 2:16).

Toto je logický záver toho, prečo človek nemôže byť spasený zo svojich skutkov, pretože svoj prežitý život by musel mať presne taký istý svätý, ako ho prežil náš Pán Ježiš Kristus. Ak by človek dokázal naplniť celý Boží zákon do poslednej bodky, bude ospravedlnený zo svojich skutkov, zo svojho prežitého života. Ale ak človek nedokáže naplniť do poslednej bodky zákon, bude odsúdený vo večnom zatratení. 

No Boh nám dal milosť, keď poslal Pána Ježiša Krista, ktorý za nás zákon naplnil, a stal sa obeťou Bohu na Golgotskom kríži. Každý kto tejto obeti Božieho Syna uverí, že Kristova krv a Jeho sväté telo bolo obetované za mňa, kde Boží hnev bol namiesto na moju hlavu, vyliaty na hlavu Pána Ježiša Krista, bude spasený z viery, pretože uveril v dokončené Božie dielo na Golgote. A preto neplatí: zo skutkov zákona bude niekto ospravedlnený, pretože nikto zákon nedokázal naplniť. A tak nám Písmo hovorí, že zo svojho prežitého života, nebude nikto spasený: zo skutkov zákona nebude ospravedlnený nikto.

Ako bude človek spasený? Len tak, ako nám to Boh oznamuje: Vierou v Krista Ježiša, aj my sme uverili v Krista Ježiša, aby sme boli ospravedlnení z viery v Krista.

Dokonca nás Boh varuje, že ak by sme sa chceli ospravedlniť pred Bohom tým, že sme dobre a správne žili, vypadli sme z milosti Božej: Úplne ste odlúčení od Krista, ktorí chcete byť ospravedlnení zo zákona; vypadli ste z milosti. (Galaťanom 5:4).

Je to presne ten istý prípad, ako keď sa chválil farizej pred Bohom, že dáva desiatky, že sa postí, že dodržuje zákon do bodky, čo nebola úplná pravda, pretože Písmo nás učí, že taký človek sa nikdy nenarodil a nenarodí (nerátame Pána Ježiša, ktorý je Boh). Tento farizej sa chcel ospravedlniť pred Bohom zo svojich skutkov. Naproti tomu v tom istom chráme bol aj hriešny colník (publikán), no nechajme hovoriť radšej Božie slovo: Publikán však stál zďaleka a ani oči nechcel pozdvihnúť k nebu, ale bil sa v prsia a hovoril: Bože, buď milostivý mne hriešnemu! Hovorím vám: Tento odišiel do svojho domu ospravedlnený, a nie tamten. (Lukáš 18:13-14).

Boh zo skutkov neospravedlnil ani praotca veriacich - Abraháma. Ak Abraháma porovnáme s ľuďmi jeho doby, alebo aj z doby dnešnej, zdá sa nám, že je Abrahám veľmi spravodlivý, až je z neho Boh úplne nadšený. Toto je varovanie aj pre nás - ak sa budeme porovnávať s inými ľuďmi, bude sa nám zdať, že sme o čosi lepší - veď nie sme vrahovia, vydierači, opilci. Ale Boh nás neporovnáva s inými ľuďmi, On nás porovnáva so svojim svätým zákonom. A preto ani Abrahám nemohol byť ospravedlnený zo života ktorý prežil: Lebo ak Abrahám bol ospravedlnený zo skutkov, má sa čím chváliť, ale nie pred Bohom. (Rimanom 4:2).

Pred ľuďmi by sa Abrahám chváliť mohol, ale nie pred Bohom. Ako bol Abrahám ospravedlnený pred Bohom, keď nie skutkami? Veď čo hovorí Písmo? Abrahám uveril zasľúbeniam Boha a počítalo sa mu to za spravodlivosť. (Rimanom 4:3).

Nedajme sa pomýliť svojimi výkonmi. Zo skutkov nebude ospravedlnený nikto, ani veľký Abrahám takto nebol svätým pred Bohom. Spasenie je z viery, dôvery, spoľahnutia sa na Boha. Ak človek robí dobré skutky, je to jeho povinnosť, to Boh berie ako samozrejmosť. Z konania dobrých skutkov spása je nemožná. Preto Boh vynašiel spôsob, ako zachrániť hriechom skazeného človeka - skrze vieru, nie skrze skutky: Kto však nekoná skutky, ale verí v Toho (to jest Boha), ktorý ospravedlňuje bezbožného, tomu sa jeho viera počíta za spravodlivosť. (Rimanom 4:5).

Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
Chýba mi tu láska. Tá láska, ktorá pohýna vpred a z ktorej sa rodia dobré skutky. Láska a milosrdenstvo.
Boh, ktorého tu Ty prezentuješ, je akýsi boh - despota a v takého boha ja neverím. Mojím Bohom je Boh - Láska.
Prepáč, prosím, nechcela som Ťa uraziť...
Odoslané 7.8.2013 9:55.
Prepracovaná úvaha, dozaista veľké povzbudenie tým, ktorí uverili v Boha a v božstvo Pána Ježiša Krista, a práve títo ľudia si úvahu môžu vysvetliť nie úplne správne, ale fundamentalisticky - základne a doslovne, tak ako si Bibliu vysvetľujú ľudia, ktorí sa zamerajú len na určitý jej aspekt, a ten potom dokladajú presnými citátmi z Biblie. Vyvstane mi v pamäti Ježišov výrok o nenávisti k svojim blízkym, ktorú má mať človek, ktorý chce Pána Ježiša nasledovať. Tu sa tiež nemyslí, že by mal človek proti svojej rodine zákerne brojiť, ale to, že Pán Ježiš je oveľa hodnejší jeho lásky, Ježiša a Jeho slová má človek viac milovať ako svojich blízkych, a teda Ježiša má človek uprednostniť. Dobré skutky od nás Pán očakáva, ale nie sú našou povinnosťou, ako nie je našou povinnosťou ani láska k blížnemu a k Bohu. Napokon, povinnosť - ak ju uskutočňujeme iba slepo oddaní Zákonu - často "postráda" lásku, a kde chýba uvedomelá láska, človeku to veľmi neosoží (1 Kor 13,3). Sme prirodzene disponovaní ku konaniu dobra, pretože máme do sŕdc vpísaný prirodzený zákon, ktorý je identický so zákonom Božím. Mali by sme byť teda aj prirodzene dobrí, ale keďže naša prirodzenosť bola hriechom prvých ľudí ranená, nie je v takej dobrej "forme", a my sme náchylní viac hrešiť, teda - robiť zlé skutky. O to majú dobré skutky človeka väčší význam, keďže každé rozhodovanie smerom k Dobru je zápas so Zlom, a ak človek dá prednosť Dobru, nie je to iba z Božej milosti, ale aj aktivovaním slobodnej vôle človeka. Preto ten, kto robí dobré skutky, si naozaj "zhromažďuje poklady v Nebi". Je spásonosne dôležité veriť v božstvo Pána Ježiša (aj v Boha Otca a Sv. Ducha), najmä tým ľuďom, ktorí majú k evanjeliu (alebo Biblii celkovo) prístup, ktorým sa hlása a vysvetľuje takpovediac odmala. No, sú ešte ľudia (alebo v nedávnej minulosti boli), ktorí sa nikdy nestretli s Bibliou, a teda ani s výslovnou zmienkou o Bohu a Pánovi Ježišovi. Čo potom oni? Automaticky im neplynie večná spása, pretože životné okolnosti im nedopriali počuť o Bohu a uveriť v Jeho majestát? Nie, Boh sa milostivo stará aj o ich duše. Postaral sa hneď od ich počatia - veď dušou sú aj oni podobní Jemu - majú rozum i slobodnú vôľu, a tak sú svojím rozumom schopní poznať, čo je dobré a svojou vôľou to uskutočniť. Napomáhaní Božou milosťou, ktorá pôsobí neprestajne - tak ako svieti Slnko neprestajne, len Zem sa hýbe, a raz je preto v tme a inokedy vo svetle -, sprevádzaní Božou zľutujúcou sa láskou, i títo ľudia sa môžu dostať do Neba.
Odoslané 7.8.2013 10:44.
To je Boh "zákona"... aj tak je v blogu priveľa prísnych vyhlásení zosúradených na kopu... (ľudská myseľ...) lebo aj v SZ je Boh láska, aj keď prísne vychováva - JE LÁSKA a vedie, miluje odpúšťa... Ak chýby niekde láska, nemyslím, že je tam Boh...
Odoslané 7.8.2013 12:23 ako reakcia na Eva Vráblová.
Smutné (ne) pochopenie slov Božieho slova... Skutky bez lásky nie sú pred Bohom ničím... Ak by sme všetko na svete konali, ak by sme nemali lásky, nič nám to neosoží... Zákon už dávno doplnil Ježiš "novým" (2013...) prikázaním - Lásky - ktorá objíma každého a nehľadí na skutky ale na človeka...
Odoslané 7.8.2013 12:28.
Skutky sú ovocie poznania a lásky k Bohu...a tak aj k ľuďom, ku všetkým ľuďom, nie sú "povinnosťou" podľa zákona (?)... Boží zákon je láska... a v nej je všetko dobro Boha, trpezlivosť lebo sme nedokonalí a všetko konanie dobra iným, aj sebe.
Odoslané 7.8.2013 12:31.
Autor blogu mi vedel veľmi pekne vysvetliť dôležitú otázku nášho spasenia, hoci je to dosť náročná téma na pochopenie, že človek bude spasený nie zo skutkov, ale spasenie je z viery, dôvery, spoľahnutia sa na Boha, teda z jeho milosti. Zaujímavo a presne to vyjadril, že „ A Boh od nás dobré skutky vyžaduje ako povinnosť, nie ako zásluhu. Tomu však, kto robí skutky, nepočíta sa mzda podľa milosti, ale podľa podlžnosti.“
Doteraz som si tieto otázky spasenia nevedela dobre vysvetliť, ani ich pochopiť.
Odoslané 7.8.2013 20:38.
Odoslané 7.8.2013 22:26 ako reakcia na Zita Podhradská.
Keď už hovoríme o spasení, ktoré je zaistením večného života, skôr ma zaujíma spasenie ako oslobodenie od hriechov v tomto pozemskom živote, preto denne hľadám spásu u Boha. A o zaistení večného života možno ešte ani neuvažujem. Zdá sa mi, že dôležitejšia je pre mňa prítomnosť.
Odoslané 8.8.2013 12:40.
Áno Boh je láska, vo svojom Synovi Pánovi Ježišovi Kristovi. Mimo Pána Ježiša je Boh dobrý a spravodlivý sudca, ktorý neprižmúri oči nad hriechom, ako to robia svetskí sudcovia. Ja neprezentujem svoje názory, iba zvestujem slovo ktoré nám Boh zanechal v Písme. Boh nás chce a musí usvedčiť z toho, že nikto si nezaslúži spásu. Nie je nikto kto by mohol byť spasený zo svojich skutkov. Ak toto prijmeme ako fakt, potom sa začneme pýtať, ako môžeme byť spasený? Až potom pochopíme prečo musel Pán Ježiš prísť, až potom pochopíme tú lásku, ktorú nám zjavuje Boh vo svojom slove, až potom pochopíme, čo je to milosrdenstvo. Dnes mnoho ľudí hovorí o láske, ako nejakom pocite. Boh ale hovorí, že lásku je nutné prejaviť skutkom, nie pocitom. Ak by nám Boh prejavil lásku iba súcitom, tak sme všetci skončili zle, ale Boh nám prejavil lásku v Synovi a to je tá najväčšia láska. Aj ezoterici dnes hovoria o láske, aj pohania hovoria o láske, ale všetko sú to iba ich predstavy. Boha nemilujú a hovoria o láske, ktorý je jej zdrojom. Musia sa zo svojich predstáv o Bohu vymaniť a Boha spoznávať v tom, ako koná v ich životoch, ako sám seba prezentuje vo Svojom neomylnom slove. Boh nás karhá a niekoho aj chorobami, úmrtiami, prírodnými katastrofami, Izrael bol na 70 rokov odlúčený z neveru zo svojej vlasti. Aj toto je láska v skutkoch, pretože Boh chce, aby všetci ľudia boli spasení. Preto ti Evička len chcem povedať jednu vec - musíš vidieť svoj strašný stav pred Bohom, musíš vidieť to čo vidím ja - že som absolútne hriešny a zlý človek, ktorý si nezaslúži žiadne Božie požehnanie. Úplne som zlyhal na každom Božom prikázaní, som nehodný do kráľovstva Božieho, som ako posledný bezdomovec, ktorý páchne svojimi hriechmi. Som človek ktorý patrí právoplatne do pekla bez milosti. A práve preto nepochopím Boha, prečo si práve mňa vybral k zvestovaniu Jeho evanjelia. Očistil ma od neprávostí, postavil ma do pozície spravodlivého človeka z viery. Boh je naozaj láska, obrovská láska, ale len z viery v Pána Ježiša Krista. Kto uverí Pánovi Ježišovi, bude spasený, kto neuverí, bude spravodlivo odsúdený - to hovorí Boh vo svojom slove. Máš na začiatku pravdu - ak sme premožený touto láskou, potom začneme konať dobré skutky - ale Boh hovorí, že On nám ich pripraví predom a niekedy sú veľmi ťažké - niekedy sú kresťania väznení, i zabíjaní. Najväčšia láska zo strany človeka je však tá, keď zvestuje evanjelium, aby ľudia nešli do večného zatratenia. Koľko kresťanov hovorí o lacných sloganoch - Boh je láska a evanjelium nehovoria svojim deťom, svojim kolegom, svojim blízkym, svojim rodinám a je im jedno, či tí ľudia skončia v pekle. Ak je človek premožený touto láskou - stať sa bláznom pre Krista, podobá sa Pavlovi, ktorý zvestoval evanjelium všade kam prišiel a plakal nad ľuďmi, keď evanjelium nechceli prijať. Obviazať rany človeku je ďaleko menej, ako mu povedať o jeho strašnom stave pred Bohom a budúcom súde.
Odoslané 4.9.2013 12:46.