« Назад

Ekumena-Privátny Kristus.

Alebo roztrhaný Boh .

.Ako niekdajší Evanjelik a dnes konvertovaný Katolík si dovolím načrieť aspon "povrchne" do pojmu Ekuména.Ak by som mal dôsledne zhodnotiť ,aké vzťahy a rozdielnosti sú v rámci Kresťanstva , tak asi by som potreboval na tento aspekt mnoho a mnoho hodín .A ten pohľad by bol stejne subjektívny. Teda všetky nešvárnosti v dogmatikách Luteránstva , Katolicizmu ,Pravoslavia ,Anglikanizmu prenechám fundovaným hlavám.enlightened

Ako laik sa pokúsim pozrieť na tieto veci ,ako viem a čo mám na srdci.Ale predsa zopar faktov:

Dňa 31.10.1517 Martin Luther natlkol na dvere kaštielského kostola mesta Wittenbergu traktát 95 výpovedí. Luther sa v ních zmienuje o tom, že viera v Pána  nemá podliehať názorovosti v Katolicizme. Teda stručne povedané , že viera v Boha sa má prvom rade "odvodzovať" od Biblie.A nie od samovolného   výkladu ordinárov. Luther dalej pranieroval pomer vo vnútri našej Kat.Cirkvi ,kde tvrdo namieta voči "gamblerstvu s odpustkami".Odpustky sa v tej dobe dali zohnať zaplatením príslušnej sumy . Rovnako namietal vo veciach voliteľnosti zástupcov Kat.Cirkvi,kde napríklad rod Mediciovcov nielenže ovládol Pápežsky stolec ,ale vtedajši Pápež promptne určil za jedného z Kardinálov svojho synovca a ten mal sotva 19 rokov. Nuže toto obdobie poznačilo fungovanie Kat.Cirkvi velmi zle.Mnoho neprajníkov podnes poukazuje na tieto fakta,ako na čiernu škvrnu . Lutherova snaha ,ako knaza Kat.Cirkvi veci pranierovať  bola márna.Čiže reformácia bola na "spadnutie".

Neskôr sa Luther vzdal habitu a knažstva v Kat.Cirkvi oženil sa s niekdajšou mníškou .Reformačné učenie sa rozšírilo hlavne v oblastiach Nemecka, Švajčiarska a Škandinávie .Miestami bola reformácia aj na Slovensku a časti Čiech.Delili sa Kráľovstvá na Katolícke , či Protestantské podla vôle panovníkov a ľud prechádzal nejeden krát nutenou konverziou.Nie jeden poddaný bol v mladosti Katolík,potom Protestant a k penzií zas Katolík.Ak by tak nespravil musel by opustiť domov,ak len to.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rok 1527 bol prelomovou čiarou v Kresťanstve , tak ako rok 1517.Anglicko pomerne silna Katolícka denominácia bola pod vládou Henricha VIII. Bol to rozmarný panovník plný sebectva a špekulantstva. Manželku mal zo Španielského kráľ.rodu.Tak bola dokonaná koalicia Anglie a Španielska. Lenže život so zákonitou manželkou mu nejak nevonal a našiel si "konkubínu". Žiadal Vatikán o anuláciu sviatosti manželstva ,ale vtedajši stolec mu nedal "zelenú".Henrich reagoval prerušením vzťahov s Rímom. Dal pozatvárať Katolicke kláštory a farnosti. Budto Katolíci prijali konverziu k Anglikanizmu ,alebo boli odsúdený na trest smrti.Vid príbeh kancelára sv.Thomasa Moora.Ale mučeníkov bolo samozrejme na tisíce.Henrich VIII sa tituloval ,ako hlava Anglickej Cirkvi a jeho zástupcom bol arcibiskup z Cantenbury.Anglikanizmus je náboženstvo s prvkom predkoncilovského Katolicizmu a Reformácie.Uznávaju rovnako sv.Máriu ,ako Matku Pána . Maju spoved osobného charakteru ,ako je u nás,alebo podla tradície Protestantizmu .Podla lokality . Anglikanizmus jestvuje vo všetkých denomináciach Commonwealthu./Australia, Škotsko, Sev.Irsko, India , Juž.Afrika,Kanada a časť USA/..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Myjavsko /Slovensko 2012/. Lokalita , kde žiju Prostestanti a Katolíci . V oboch denomináciach sú podobné Božie chrámy.Oltár, ambon, kazateľnica, krstna nádoba. Obe denominácie sa klanaju tomu istému Bohu .Ten istý Kristus je v piesnach Katolíkov a  Evanjelíkov.Má to ovšem háčik.Obchádzajú sa ludia v obciach, nenakupujú v miestnych obchodoch ,ak tam nie je práve Terno , či Jednota.Radšej idu do Teska do Myjavy.Dnes už isté predsudky sú na ústupe ,ale táto nevraživosť mala korene a pôvodných  aspektoch ,ako som hore uviedol.Náboženske rozbroje  a vojny v mene Krista Evanjelikov a Katolíkov zanechali rany v Kresťanstve.Na začiatku 20 .storočia si nemôhla zobrať Evanjelická dievčina Katolíka. Bola by to "samovražda" v " .Podobné lokality sú aj v oblastiach ,ako Lučenec , Rožnava ,Pohronia  časť a okolie Bardejova a pod.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nebolo meritom môjho článku "blogu"  rozvíjať historiu. Chcem len poukázať , že ten Boží Syn si v zásade nepraje ,aby sme sa pre rozdielnosť v Kresťanstve hádali. Aby sme vedeli prijať aj iného človeka Kresťana "Nekatolíka" a videli v nom seba samého.Lebo to čo sa dialo v minulosti nemožno vymazať fikciou , že všetci Kresťania prejdu pod jednotnú Cirkev. To je zásadne zlý pohľad na Ekuménu.

Aspon nie dnes a teraz.

Tie teologické rozdielnosti sa nedaju a nemôžu zmazať za "hodinu".Ale nastoliť Ducha Kresťanskej Lásky je možné hned .Zmenou postoja navzájom k sebe a porozumení.Lebo Ekuména musí prvom rade vzísť z myslenia bežných Kresťanov vo vzájomnej úcte a porozumení. Nuž neviem priatelia.Máte v susedstve inoverca?

Skúste byť k nemu milší a nešetrite s úsmevom  k nemu.Možno máte niečo spoločné.

Krista a toho netrhajte .angle

Комментарии
sign-in-to-add-comment
Súhlasím, že Kristus je len jeden a nemožno ho trhať na kúsky. Zjednotiť nás naozaj môže len Kristus, no my s tým musíme súhlasiť, lebo Boh nič nerobí proti našej vôli.
Ja mu dávam môj súhlas.
Отправлено в 26.03.12 7:39.
Iba by som dodala,že v krajinách západnejšie od nás snáď s výnimkou Veľkej Briotánie sú ekumenické vzťahy medzi katolíkmi a evanjelikmi na oveľa vyššej úrovni a prirodzenejšie. Nakoľko máme trochu podobné osudy s Tiborom, až na to, že som vyrástla v Česku a formálne som bola pokrstená v českobratrskej cirkvi, doma sa nepraktizovala, mamka bola tradičná katolíčka, ale umlčaná- ale inak sme sa viaceré vyznania v rodine znášali. Otec iba veľmi ťažko niesol, keď som sa stala katolíčkou, dokonca si neželal , aby som ich-rodičov navštevovala. Po rokoch, ako starec, ktorý už potreboval moju opateru , sa na moju otázku, čo má proti katolíkom, priznal veľmi úrimne, že ako evanjelik cítil počas predvojnovej Slovenskej republiky krivdu, nesúhlasil s jej politikou a počínaním si jej prezidenta
v súvislosti s naviazanosťou -či nanútenou alebo nie- na nacizmus hitlerovej Ríše.
Nuž, toto je tiež temná stránka histórie, ktorú Tibor neotvoril- ale ja v nej vidím dosť vážny dôvod, prečo sa u nás ekumenizmu darí trochu ťažšie ako v samotnej krajine vzniku Lutherovej reformácie. Traduje sa, že evanjelické vyznanie priniesla na Slovensko generácia intelektuálov, ktorí študovali v tých časoch na nemeckých univerzitách. V r.1989 keď padol marxisticko-leninský filozofický systém ako oficiálna štátna ideológia, existovali aj pokusy v rámci o suverenitu Slovenska preniesť sa do časov prvej Slovenskej republiky a glorifikovať jej predstaviteľov.
Verme mladej generácii oboch vyznaní, že ona bude nositeľkou zdravého zmierenia
a prinesie evanjelizačnými aktivitami to skutočné, čo žiada od nás náš Pán Ježiš Kristus- odpustenie a lásku. Vďaka, Tibor.
Отправлено в 26.03.12 18:04.
Domnievam sa ,že obe denominácie by mali organizovať spoločné podujatia mládeže , či už koncerty,ale aj konferencie.Iste mnohé hrany sa už obrúsili ,ale ešte stále je mnoho predsudkov.Obávam sa že stredná generácia 50 tnikov už toho nič neurobí v tejto otázke. Môj obľúbený spevak in memoriam Míša Tučný spieval "Starého psa již novým kouskum nenaučíš". Niekedy velká životná pravda,lebo chcieť sa na staršie kolena zmeniť je občas už ťažké,ale prijimať Krista v láske k blížnemu môže každý.
Отправлено в 26.03.12 20:08 в ответ на Mária-Irma Danieliszová.