« Terug

Nedobrovoľne feministkou

Nedobrovoľne feministkou

Študujem na univerzite. A zapísala som si predmet: Literárna teória a kritika. Nie vždy "nomen omen" všetko vystihuje..

 

Z predmetu s nevinným názvom Literárna teória a kritika sa vykľul feminizmus ako vyšitý. Tak sa prehrýzam textami prednášok od Freuda po George Elliotovú. Tento predmet ma núti rozmýšľať nad vecami z iného uhla pohľadu. Zatiaľ, čo sa dozvedám nové veci z histórie, sa úplne nedobrovoľne stávam veľmi jemným druhom feministky.

Našťastie, o vieru som neprišla ani, keď som sa dozvedela, že pre svätých Tomáša Akvinského a Augustína je "woman imperfect man and incidental being, neither decisive nor constant."  Áno, uvedomujem si inú kultúru obdobia, kedy žili títo svätci.. Komu však,  okrem Božej milosti, vďačí Augustín za svoje obrátenie? Zvykne sa hovoriť, že za každým úspešným mužom stojí aspoň jedna (ne)úspešná žena. Možno to všetkým zúčastneným slúži ku spáse. Uznávam.

 

 

Všetci poznáme množstvo vtipov na adresu žien, ale to napokon o mnohom nevypovedá, lebo tých máme veľa aj o policajtoch a kadekom inom. Že existuje stále množstvo inštitúcií a ľudí, ktorým  treba vysvetľovať, že ženy nie sú pôvodcami zla vo svete, je pomaly sa meniaci fakt. Ale čo je závažnejšie, ženy stáročia nemali a na mnohých miestach sveta ešte nemajú prístup ku vzdelaniu a dokonca ani k úcte príslušiacej ľudskej bytosti.

Keď sme vo vyšších ročníkoch štúdia anglickej literatúry nútení pozrieť sa bližšie na diela žien a o ženách, šomreme. Ale celé tisícročia ženy v mnohých kultúrach ani nemohli tvoriť a ak, boli pokladané za zradkyne svojho poslania. Rovnaký plat za rovnakú prácu je aj dnes iba teória. V Mulieris dignitatem sa môžeme dočítať, že: "ak porušenie tejto rovnosti, ktorá totiž ako dar a právo pochádza od Boha Stvoriteľa, je na ujmu ženy, súčasne umenšuje aj opravdivú dôstojnosť muža."

Zaujímavá veta a zaujímavé dielo na zamyslenie. Dáva možnosť uvedomiť si hĺbku a krásu jednoty, ku ktorej sme Bohom od počiatku pozvaní. Zachovať si ženskosť, nehnať sa do jamy k bágrom, keď má niekto 40 kilogramov. Udržať si nehu a hrdinstvo materstva v Pro-Life rozhodnutiach a hnutiach. Zostať ženou, s otvorenými očami ale i úctou ku všetkým- pravým katolicizmom.

 

Tak som trošičku feministkou proti svojej vôli, nedobrovoľne. A poslední budú aj tak prvými    :-)

Vorige
Opmerkingen
sign-in-to-add-comment
Nuž mnoho cirkevných otcov, učiteľov tvrdilo a napísalo vecí, s akými sa už dnes cirkev nestotožňuje alebo nestotožňovala ani v tej dobe. Samotný Augustín opravoval neskoršie svoje tvrdenia. Avšak to im neuberá aj tak na danom prínose. Napríklad apoštol Pavol mal plno žien ako spolupracovníčok a sám napísal, že už niet muža ani ženy, lebo sme si rovný v Kristovi Ježišovi všetci ako bratia a sestry. V knihe Genezis je písané, že žena kvôli Božiemu trestu bude podriadená mužovi, lebo muž bude nad ňou vládnuť. Nedá sa tvrdiť, že žena je nedokonalým človekom. Boh netvorí nič nedokonalého, lebo z dokonalého môže vzísť iba dokonalé. Žena je však iná svojím povolaním a miestom. Muž a žena sa doplňujú do jednej bytosti. Boh Adamovi stvoril ženu ako partnerku, spoločníčku, pomocníčku nech nie je sám. A buď rada ešte, že sa nestretávaš s moslimskými názormi takými ako, že ženu treba biť, lebo bola stvorená z krivého rebra a tak od svojej prirodzenosti je mužovi neposlušná...
Gepost op 5/11/11 11:23.
Mily Miroslav, zila som dva roky v Anglicku, takze som sa stretla nielen s moslimskymi nazormi, ale aj s moslimami samotnymi. a to nie raz. ide skor o to, ze veci, ktore si napisal ty, nie su tak vseobecne zname ako tie, ktore pred starociami alebo aj par dnami napisali ludia v podobnom zmysle ako TA a Augustin.
samozrejme, je rozdiel medzi feminizmom ozyvajucim sa za rovnake platy pri rovnakej praci a tym, ktory bojuje proti muzom vseobecne.
v Mulieris dignitatem sa pise: ak porušenie tejto rovnosti, ktorá totiž ako dar a právo pochádza od Boha Stvoriteľa, je na ujmu ženy, súčasne umenšuje aj opravdivú dôstojnosť muža.
takto to aj ja chapem a zdoraznenie, ze muz a zena vo vzajomnom doplnani sa najdu obohatenie a plnost, by nemalo byt nic nevhodne a ani navyse. Ved, ako pise Pavol: v Pánovi nie je ani žena bez muža ani muž bez ženy,
lebo ako je žena z muža, tak je aj muž skrze ženu a všetko je z Boha.
ale.. stale zostava pravdou, ze tieto veci mnoho ludi a institucii nema este v krvi.
Gepost op 5/11/11 13:01 in antwoord op Miroslav Čonka.